UPPVMK024 Surdopedie

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
12/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Základy surdopedie jako součást speciální pedagogiky vymezuje obsahovou stránku výuky v oblastech: vztah surdopedie k ostatním vědám, provázanost surdopedie a logopedie, interdisciplinární spolupráce. Předmět charakterizuje odborou terminologii v surdopedii; fyziologii sluchového analyzátoru, sluchové percepce, zahrnující etiologii, klasifikaci a charakteristiku jednotlivých sluchových vad. Poskytuje historický nástin vývoje výchovy a vzdělávání sluchově postižených u nás a v zahraničí včetně kulturního pohledu na problematiku neslyšících jako kulturní minoritu a jazykovou minoritu. Cílem je i získání základního přehledu o organizaci péče o sluchově postižené, raná péči, péči v předškolním a školním věku; o současném systému institucionální péče o sluchově postižené jedince v ČR; o inkluzi u žáků s vadami sluchu a současných trendech ve výchově a vzdělání sluchově postižených. Obsahová náplň výuky umožňuje získat poznatky z diagnostiky a speciálně pedagogické diagnostiky v surdopedii, včetně psychologických zvláštností sluchově postižených. Nastiňuje teorii a praxi výchovy a vzdělávání sluchově postižených v oblastech:
- Metodika jazykové a komunikační výchovy z hlediska věku a stupně sluchové vady; didaktické zásady vzdělávání sluchově postižených.
- Komunikační systémy sluchově postižených a základy specifických komunikačních dovedností, nezbytných pro dorozumívání se sluchově postiženými jedinci.
- Terapie, intervence, kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením.
- Poradenský systém a současná legislativa z hlediska podpory vzdělávání u sluchově postižených.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student získá vhled do problematiky surdopedie, význam sluchu a sluchové percepce pro člověka z pohledu etiologie, fyziologie a patologie sluchového analyzátoru.
- Student získá přehled teoretických základů vizuálněmotorických komunikačních systémů a jejich využití v surdopedické intervenci, přehled a aplikace základních diagnostických vyšetřovacích metod, specifik při logopedické intervenci s jedinci se sluchovým postižením.
- Student se orientuje a získá přehled o poradenském systému a poskytovatelích služeb pro jedince se sluchovým postižením, možnosti profesionální orientace jedinců se SP, znalost specifik kompenzačních pomůcek pro jedince se SP.
Odborné dovednosti:
- Student se orientuje a a získá přehled o typech a stupních sluchového postižení, o metodách vyšetření sluchu, přehled kritérií posouzení vývoje řeči na základě specifických projevů neverbální a verbální komunikace u jedinců se sluchovým postižením.
- Student aplikuje základní poznatky, zásady a odlišnosti při primární komunikaci se sluchově postiženými, používá základní pravidla, metody a přístupy v edukaci a reedukaci u sluchově postižených jedinců.
- Student využívá získaných poznatků za účelem stanovení základních intervenčních postupů pro komplexní rozvoj u jedinců se SP, uplatnění vybraných náhradních komunikačních systémů u jedinců se SP.
Obecné způsobilosti:
- Student aplikuje znalostí, specifické zvláštností ve vývoji jedince se sluchovým postižením pro jeho další vývoj osobnostní, rozvoj komunikace.
- Student aplikuje modifikaci diagnosticko-intervenčních postupů a přístupů s jedinci se sluchovým postižením.
- Student získá základní kompetence k interakci a intervenci v procesu edukace dětí a žáků se sluchovým postižením.
- Student přípravuje odborné speciálněpedagogické, preventivní a aktivizační podpůrných opatření pro jedince se SP, interpersonální komunikace a kooperace v meziresortním rámci.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání sluchově postižených.
  • 2. Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství.
  • 3. Patologie sluchového analyzátoru ̶ klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením.
  • 4. Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti.
  • 5. Systém institucionální péče o sluchově postižené. Střediska rané péče, speciálněpedagogická centra. Školy pro sluchově postižené.
  • 6. Inkluzivní tendence a socializace sluchově postižených u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění sluchově postižených.
  • 7. Komunikace a komunikační styly ̶ audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
  • 8. Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda - jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky těžce sluchově postižených.
  • 9. Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
  • 10. Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence.
  • 11. Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.
  • 12. Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením.
Literature
    required literature
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262- 0084-0.
  • HRUBÝ, Josef. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. 2.vyd. Praha: FRPSP a Septima, 1999, ISBN 80-7216-096-6.
  • JANOTOVÁ, Naděžda, ŘEHÁKOVÁ, Karla. Surdopedie I (Komunikace sluchově postižených). Praha, 1990.
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246- 0329-2.
  • NOVÁK, Alexej. Foniatrie a pedaudiologie, Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha, 1997.
  • POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-7067-190-4.
  • POUL, Jan. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU, 1996.
  • PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1993.
  • SOURALOVÁ, Eva. Surdopedie I. Studijní opora pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1007-9.
    recommended literature
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha:Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7.
  • POTMĚŠIL, Miloň a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244.3310-3.
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících, Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
  • TARCSIOVÁ, Darina. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9.
  • články v časopisech Speciální pedagogika a Gong
    not specified
  • HRUBÝ, Josef. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha: FRPSP a Septima, 1998, ISBN 80-7216-075-3.
  • JANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • KABÁTOVÁ, Zuzana; PROFANT, Milan a kol. Audiológia. Vyd. 1. Bratislava: Grada Publishing, a.s. 360 s. 2012. ISBN 978-80-247-4173-4.
  • LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-88824-18-4.
  • LECHTA, Viktor a ŠKODOVÁ, Eva. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha, Portál. 191 s. 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  • LECHTA, Viktor a ŠKODOVÁ Eva. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha. Portál. 386 s. 2005. ISBN 80-7178-961-5.
  • LECHTA, Viktor a kol. E-kniha Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: portál, 2012, 440 stran. Katalogové číslo: 160446.
  • SOURALOVÁ, Eva. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Základy surdopedie. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
100% účast v seminářích je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK024