UPPVMP011 Speciální geragogika

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit se s problematikou práce se seniory ve speciálněpedagogickém kontextu, a získat ucelené teoretické informace o vědní disciplíně, která se zabývá edukací a péčí o seniory v rámci České republiky.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student umí charakterizovat vědní disciplínu a předmět, na který je zaměřena
- Student se orientuje v základních termínech teorie gerontopedagogiky v souvislostech se speciální pedagogikou
- Student rozumí rozdílům v klasifikování stáří a procesu stárnutí z pohledu různých oborů
- Student umí posoudit celospolečenské tendence směrem k seniorům v populaci
- Student se orientuje v problematice demence a následných nemocí stáří
- Student umí posoudit obecná rizika stárnoucí populace
- Student zná možnosti rezidenčních a institucionálních zařízení pro seniory
- Student umí posoudit různé možnosti terciálního vzdělávání pro seniory v ČR.

Odborné dovednosti:
- Student umí klasifikovat seniora podle různých klasifikačních stupnic
- Student umí aplikovat test MMSE (dle českých kritérií)
- Student ohodnotí, dle běžných výstupů, možnost probíhající demence u seniora
- Student posoudí riziko stárnoucí populace celospolečensky.

Obecné způsobilosti:
- Student je schopen posoudit seniorskou populaci z hlediska rizik a možností
- Student umí posoudit schopnost seniory dle jednoduché kognitivní triády
- Student zná odlišnosti různých rezidenčních zařízení pro seniory v ČR
- Student umí aplikovat odborné znalosti z předmětu v interakci se seniorem.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení a definování geragogiky v obecném kontextu směrem k současné situaci péče o seniory.
  • 2. Historie péče o seniory, senior v dějinách.
  • 3. Charakterizování terminů vztahujících se ke stáří a procesu stárnutí.
  • 4. Multidisciplinární přístupy ke stáří a k seniorům.
  • 5. Komparace klasifikací vztahující se ke stáří a k seniorům z různých pohledů, životních oblastí a vědních disciplín.
  • 6. Parametry stáří se zaměřením na rizika seniorské populace.
  • 7. Senior ve vztahu ke speciální pedagogice a problematice zdravotních postižení.
  • 8. Nejčastější komplikace stárnutí – demence a nemoci související se stářím.
  • 9. Péče o seniory ve specializovaných domovech a institucích.
  • 10. Vzdělávání v seniorském věku.
  • 11. Exkurze do zařízení pro seniory (dle aktuálních možností).
  • 12. Repetitorium učiva.
Literature
    required literature
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
  • JANIŠ, Kamil ml. a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 8071848239.
  • KALNICKÝ, Juraj. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. 104 s. ISBN 978-80-7329-403-8.
  • KALVACH, Zdeněk a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. 864 s. ISBN 80-247-0548-6.
  • MÜHLPACHER, Pavel. Gerontopedagogika. 1.vyd. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada publishing s.r.o., 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.
    recommended literature
  • GRUSS, P. ed. Perspektivy stárnutí. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
  • KLEVETOVÁ, Dana, DLABALOVÁ, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2008. 208 s. ISBN 978-80-247-2169-9.
  • LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. 4. vyd. Grada Publishing, a.s., 2006, 368s. ISBN 80-247-1284-9.
  • ONDRÁKOVÁ, Jana et al. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3.
  • STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
    not specified
  • KEBZA, O. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
  • MERRIAM, Sharan B., Rosemary S. CAFFARELLA a Lisa BAUMGARTNER. Learning in adulthood : a comprehensive guide. 3rd ed. San Francisco: John Wiley & Sons, 2007. xvi, 533. ISBN 9780787975883.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha : Potrál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha : MAXDORF, 2005. ISBN 80-7345-044-5.
  • SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka - Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
  • MERRIAM, Sharan B. Adult Learning. Jossey-Bass, 2013. ISBN 978-1118-1305-75.
  • MÜHLPACHR, Pavel. Speciální geragogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky zápočtu:
Exkurze do zařízení pro seniory.
Odevzdání seminární práce na téma Role speciálního pedagoga v aktivizační práci se seniorem.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP011