FVP:UPPVMP014 Etika pomáhajících profesí - Course Information
UPPVMP014 Etika pomáhajících profesí
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 13/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět Etika pomáhajících profesí uvádí do obecné etiky jako do jedné z filozofických disciplín a výrazně ji doplňuje o profesní rozměr a o aplikace na konkrétní etické problémy typické pro speciální pedagogiku. Předmět nabízí studentům možnost reflektovat vlastní hodnoty a postoje ve srovnání s hodnotami profesního rámce speciální pedagogiky a informovaně přistupovat k řešení etických problémů a dilemat z oblasti speciálně pedagogické teorie a praxe.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti:
- Student se orientuje v základech etiky zejména v kontextech speciální pedagogiky, axiologie a normativního systému.
- Student zná teoretické souvislosti s tématem etiky, jako základní filozofické disciplíny.
- Student rozumí tomu, v čem spočívá etická reflexe, etický problém či dilema.
- Student se orientuje v hlavních etických teoriích a jejich aplikacích na konkrétní příklady.
Odborné dovednosti:
- Student dokáže do speciálně pedagogické praxe zakomponovat etické principy profese.
- Student umí posoudit normativ etického jednání vzhledem k určité skupině osob s disabilitou v konkrétním věku.
- Student je schopen reflektovat profesní i osobní hodnotovou orientaci, posoudit rozličná východiska různých hodnotově postavených etických přístupů a identifikovat je v příslušných právních, lidskoprávních a profesních dokumentech.
Obecné způsobilosti:
- Student umí samostatně aplikovat zásady profesní etiky, etiky ve vztahu k osobám se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním.
- Student je s to zohlednit etické aspekty při hledání zodpovědného rozhodnutí a jednání. - Syllabus (in Czech)
- 1. Co je to etika, základní pojmy, jejich vztahy, rozdělení etiky.
- 2. Vztah etiky k dalším disciplínám, ke speciální pedagogice, sociální práci, psychologii, právu, antropologii, religionistice.
- 3. Vybrané pojmy etiky (např.: dobro, správnost, povinnost, autonomie, hodnota, ctnost, účel, prostředek, spravedlnost, svědomí, vina).
- 4. Povaha etických norem a způsoby jejich vzniku a zdůvodnění.
- 5. Základní etické teorie a jejich aplikace (např.: etika ctností, hédonismus, utilitarismus, přirozený zákon, společenská smlouva, etika povinnosti, etika spravedlnosti, etika péče).
- 6. Etika speciální pedagogiky (profesní etika; etické aspekty speciální pedagogiky). Hodnoty v sociální práci.
- 7. Etické kodexy napomáhajících profesí.
- 8. Příslušné české i mezinárodní lidskoprávní dokumenty; etická dilemata.
- 9. Lidská práva jako rozhraní práva a mravnosti: vztah k zodpovědnostem a povinnostem.
- 10. Morální přesvědčení a etické kodexy v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti a globálního světa.
- 11. Etika v kontextech zdravotního postižení a zdravotního znevýhodnění.
- 12. Specifické cílové skupiny v etických kontextech. Praxeologie etiky
- Literature
- required literature
- HALÍK, Tomáš. Prolínání světů. Ze života světových náboženství. Praha: Lidové noviny, 2006.
- JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologické eseje (z konce kariéry). Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-2463-550-7.
- PANČOCHA, Karel. Etika výzkumu ve speciální pedagogice. In Etika ve vědách o výchově. 1. vydání. Olomouc: ČPdS, 2010. s. 342 - 348, 7 s. ISBN 978-80-244-2654-9.
- SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9. info
- recommended literature
- BONHOEFFER, Dietrich. Etika. Praha: Kalich, 2007. ISBN 978-80-7017-047-2.
- KLIMSZA, Lucjan. Úvod do etiky. Historický vývoj etiky. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-464-1.
- KOHÁK, Erazim. Svoboda, svědomí, soužití: Kapitoly z mezilidské etiky. Praha: SLON, 2004. ISBN 80-86429-35-0.
- SOKOL, Jan. Člověk jako osoba. Filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-682-6.
- SOKOL, Jan. Etika, život, instituce: Pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-223-1.
- not specified
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-1147-1.
- MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
- REEBER, Michel. Velká světová náboženství. Praha: KMA, 2006.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese.Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha:Portál, 2004. 872 s. ISBN 978-80–7178–802–3.
- GRAHAM, Mekada. Reflective Thinking in Social Work. Routledge, 2017. ISBN 978-1138-7790-13.
- SLOVÁČEK, Petr. Etika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2017.
- In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Dostupné na www: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=595
- Assessment methods (in Czech)
- Podmínkou přihlášení k zápočtu je odevzdání seminární práce na téma: Výzkumný projekt (rozsah 5stran A4).
- Splnění písemného testu dle indikátorů hodnocení - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP014