UPPVMP037 Multikulturní výchova

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět má seznámit studenty s danou terminologií, která se pojí k otázkám menšin. Cílem předmětu je vytvořit u studenta první pojetí o multikulturalitě jako nově vznikající disciplíně, má poskytnout ucelený přehled skupin, které lze zahrnout do problematiky multikulturality, také má poskytnout informace pro (speciálně) pedagogickou praxi v kontextu orientace extremistických skupin, náboženských hnutí, romského národa a ostatních utlačovaných či znevýhodňovaných skupin.
Learning outcomes (in Czech)
odborné znalosti:
- Student ovládá terminologii vztahující se k otázce multikulturality,
- Student se orientuje v cílových skupinách problematiky
- Student zná základní teoretické zázemí k jednotlivým cílovým skupinám
- Student umí vymezit teoreticky základní konstrukty (př. postoj, názor, vztah ad.).

odborné dovednosti:
- Student rozumí, chápe a vnímá nepříznivý dopad extremistických, rasistických, xenofobních a jim obdobně laděným záměrům členů společnosti
- Student dokáže popsat procesy formování názorů a postojů, stejně tak faktory, které mají vliv na jejich změnu
- Student umí diferencovat vlastní názor, postoj a vztah k daným jevům, okolnostem
- dokáže problematiku menšin vnímat obšírněji, než na úrovni sebe sama, resp. vlastního sociokulturního zázemí.

obecné způsobilosti:
- Student se orientuje v odborných pramenech a umí kriticky zpracovávat odborný text k tématu a tento text dokáže interpretovat v různých modalitách, má k nim relevantní argumentační závěry
- Student dokáže zpracovat extrakt klíčových poznatků, konspekt knihy a zformulovat hlavní relevantní závěry.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní konstrukty a terminologická východiska.
  • 2. Typologie menšinových kultur v českém kontextu.
  • 3. Cílové a dominantní skupiny, útlak a jeho formy.
  • 4. Protipředsudkové vzdělávání, postojová a názorová schémata.
  • 5. Multikulturní výchova ve školním vzdělávání.
  • 6. Multikulturní pedagog, osobní profil a jeho kompetence.
  • 7. Náboženské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
  • 8. Migrace jako společenská problém .
  • 9. Romské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
  • 10. Vietnamské skupiny a jejich kontextuální souvislosti.
  • 11. Sexualita a její a kontextuální souvislosti.
  • 12. Intaktní a lidé se zdravotním postižením, znevýhodněním.
Literature
    required literature
  • ČÁSTKOVÁ, P. Interkulturní vzdělávání učitelů primární školy. Olomouc: Tribun EU, s. r. o. ISBN 978-8é-87658-10-9. Dostupné na WWW: www.kteiv.upol.cz/uploads/soubory/castkova/publikace-castkova-2014.pdf
  • GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 211 s. ISBN 9788021047242.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Multikulturní výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. 2012. ISBN 978-80-86307-75-6.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Multikulturní výchova na 2. stupni ZŠ. Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat. 2012. ISBN 978-80-87553-18-3.
  • ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-182-4.
  • TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ, M., ŠPIRKOVÁ, A. a kol. Jsme lidé jedné země. Praha 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
    recommended literature
  • Studijní opory (v každé jedné SO jsou kapitoly obsahově věcně vázané na obsah učiva)
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků. Praha: Slovo 21, z. s., 2017.
  • KALEJA, M. Metodický text pro pedagogické pracovníky romských žáků základních školy. Praha: Slovo 21, z. s. , 2017.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014.
    not specified
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073677091.
  • JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. 1. vyd. Praha: Epocha, 2006. 130 s. ISBN 8087027310.
  • MORE, D., VARIANTY Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN: 978-80-86961-61-3. Dostupné na WWW: www.mezikulturnidialog.cz/res/data/011/001326.pdf
  • KOCOUREK, J., TVRĎOCHOVÁ, D., MOREE, D. Multikulturní výchova II. Průřezová témata na 1. stupni ZŠ II. 2014. ISBN 978-80-7496-094-9.
  • CARR, Sarah. Supporting Children with Behaviour Issues in the Classroom. David Fulton Publishers, 2017. ISBN 9781138673830.
  • KALEJA, Martin. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava, PdF, 2013. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky na studenta:
- 100% účast v seminářích
- zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace v semináři (předpoklad písemného zápočtu)
- písemné ověření znalostí dle hodnotících indikátorů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP037