UPPVMP044 Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují při kombinaci speciálněpedagogické odbornosti – vzhledem k dílčím skupinám osob se zdravotním postižením. V rámci přímé výuky a studijní opory jsou studenti seznamováni s vybranými webovými stránkami prezentujícími vybrané volnočasové aktivity.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času.
- Student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- Student umí popsat a charakterizovat typy volnočasových aktivit pro jednotlivé skupiny osob se zdravotním postižením.

Odborné dovednosti:
- Student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- Student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací pro vybrané skupiny osob se zdravotním postižením.

Obecné způsobilosti:
- Student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit pro konkrétní skupiny osob se zdravotním postižením.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení pojmu volnočasová aktivita ve vztahu k jednotlivým druhům zdravotního postižení.
  • 2. Vymezení základních pojmů – aktivita, volnočasová aktivita, pohybová aktiva, strukturovaná pohybová aktivita aj.
  • 3. Funkce volnočasových aktivit pro osoby s jednotlivými druhy zdravotního postižení.
  • 4. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 5. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 6. Volnočasové aktivity pro osoby se smyslovým zdravotním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 7. Volnočasové aktivity pro osoby se smyslovým zdravotním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 8. Volnočasové aktivity pro osoby s tělesným zdravotním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 9. Volnočasové aktivity pro osoby s tělesným zdravotním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 10. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením – odlišení od teoretického konceptu volného času, možnosti, specifika.
  • 11. Volnočasové aktivity pro osoby s PAS – specifika, možnosti, organizační zajištění.
  • 12. Institucionální zajištění volnočasových aktivit, požadavky na pracovníky v oblasti volnočasových aktivit.
Literature
    required literature
  • 1. Vymezení pojmu volnočasová aktivita ve vztahu k jednotlivým druhům zdravotního postižení. 2. Vymezení základních pojmů – aktivita, volnočasová aktivita, pohybová aktiva, strukturovaná pohybová aktivita aj. 3. Funkce volnočasových aktivit pro osoby s j
  • HANUŠ, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • JANIŠ, Kamil ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
  • JANIŠ, Kamil a SKOPALOVÁ, Jitka. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila; VÍTKOVÁ, Marie et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN: 978-80-210-7726-3.
    recommended literature
  • OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno : MU, 2011, 258 s. ISBN 978-80-210-5693-0.
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 104 s. ISBN 80-244-1436-8.
    not specified
  • OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008, 180 s. ISBN 978-80-210-4575-0.
  • STANTON, M. Understanding cerebral palsy. London: Jessica Kingsley Publishers. 2012, 224 s. ISBN978-1-84905-060-9.
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004, 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 80-7315-134-0.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011, 112 s. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • CONN, Carmel. Play and Friendship in Inclusive Autism Education. Routledge, 2016. ISBN 978-113-8842120.
  • ŠPATENKOVÁ, N., JANIŠ, K. Zájmové vzdělávání seniorů. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
80% účast studentů na seminářích, zpracování a prezentace zadaných úkolů vyučujícím je podmínkou splnění předmětu. Zápočet bude udělen na základě hodnocení průběžně plněných úkolů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP044