FVP:UPPVFK002 Basics of Andragogy - Course Information
UPPVFK002 Basics of Andragogy
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2021
- Extent and Intensity
- 8/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- Fri 24. 9. 9:45–11:20 C208, Fri 1. 10. 11:25–13:50 C208, Fri 22. 10. 11:25–13:50 C208
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Educational Care for Seniors (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives
- Subject content is delimitation of Andragogy in the field of educational sciences and Life-Long-Learning (LLL) concept, and its genesis, special aspects, goals and sub-systems. The aim of the course is to enable students to understand the specific problems of particular andragogy sub-systems, master the legislative, organizational and didactic side of the adult educational process, including the terminology of science aparatus and methods which are used in the exploration of their subject, to understand mutual relationship of goals, conditions and instruments of adult education. Basic andragogy categories and notion.
- Syllabus
- LECTURE
1. Key cathegories and terms / adult education (educology, antropogogy, pedagogy, gerontagogy/geragogy/geriatry/
2. Subject and tasks of Pedagogy and Andragogy in the context of LLL and systems of education sciences. Formal, Non-formal and informal education; education and policy;
3. Constitution and genesis of Pedagogy as empirical science. Czech educational systém(problems and trends); constitutionb and creation of andragogy - separate discipline;
4. Functions and tasks of Pedagogy and Andragogy; sense of paradigmas; rules; factors of development human been; education and self-education;
5. Framework of pedagogical and andragogical disciplines; realtionshiup to philosophy, psychology etc.
6. Andragogy as a science about mobilisation human been; realionship to personell management, career managemnet; life style of population; preparing adult for grovin up; state documents;
7. Forms and methods of Adult education.
8. Non-materiál and materiál means and technologies in adult education;
9. Adult learners - primarily element of educational process, their motivation to learn; input level, docility.
10. Teacher/Lecturer, parent, learner and organizer of adult education; pedagogical, andragogical and professional competences.
11. Life track as andragogical category.
12. Methodology of education sience; systemathic acces (Bertalanffy, Wiener etc.) sense of diagnostic (Kirkpatrick etc. ) and research in pedagogy and andragogy.
13. Supportive international companies for adult education , international projects (Grundtvig), nets, networks, cooperation - UNESCO, RE, EU, OECD etc.; theirs benefits; strategic documents and activities; world conferences about adult education;
- LECTURE
- Literature
- required literature
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. 2. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. Opava: SLU, 2014. 141 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. 2014. info
- KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. 2. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 141 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
- KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 3. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 80 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
- ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
- PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
- recommended literature
- Strategie celoživotního učení ČR (pro obd. 2007-2015). Web-site MŠMT ČR. info
- KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. (s. 42-47) in VETEŠKA, J. info
- PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
- PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
- SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
- DVORSKÁ, K. - KALNICKÝ, J. - NOVÁKOVÁ D. Základy andragogiky. Ostrava: Svět vzdělávání, 2012. info
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9. info
- JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
- PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
- GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha, 2001) Web-site MŠMT ČR. 2001. info
- BENEŠ, M. Andragogika - filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80-86432-05. info
- Memorandum EU k celoživotnímu učení. (čes. verze) Web-site MŠMT ČR. Praha, 2000. info
- PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha, 1998. info
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
- RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
- SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4. info
- KOMENSKÝ, J. A. Vševýchova (Pampaedia). Bratislava: Obzor, 1992. ISBN 80-215-0216-9. info
- BOČKOVÁ, V. et al. Antologie textů k andragogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-019-3. info
- KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM. - Teacher's information
- Requirements on student
- Student has to study recomended sources and acctively participates on founding of new literature ; Make tasks form study pillar and send them to teacher. Permanetly can make a consultancy with the professor due to e-mail.
- Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2021/UPPVFK002