UPPVBP014 Social Pathology I

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
2/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the subject is to clarify the role and position of Social pathology, or Social deviation in the system of sociological and other social sciences. Another goal is to become familiar with traditional and modern theories of social pathology / deviation (their development and current conception). The mentioned issues will also be demonstrated on the works of Czech and foreign sociologists.
Syllabus
  • Interpretation of basic concepts - social pathology, social deviation, social norms, anomie, eufunction and dysfunction.
    Traditional views on deviant behaviour; types and classification of social deviations; functions of social deviations in society.
    Normative concept of social deviation - conformist and deviant conduct, types of standards, social control and sanctions, the theory of consensus, the theory of conflict.
    Reactive concept of social deviation - the theory of a societal response, secondary deviations, deviant career.
    Biological, psychological and sociological theories of deviant behaviour - the most important representatives and approaches.
Literature
    required literature
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie - Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0. info
  • KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 2010. ISBN 978-80-7435-080-1. info
  • GOFFMAN, E. Stigma: Poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Slon, 2003. ISBN 80-86429-21-0. info
  • HRČKA, Michal. Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-68-0. info
    recommended literature
  • KRAUS, Blahoslav. Sociální deviace v transformaci společnosti. Hradec Králové, Gaudeamus., 2015. ISBN 978-80-7435-575-2. info
  • URBAN, L., DUBSKÝ, J. Sociální deviace. Plzeň: vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012. ISBN 978-80-7380-397-1. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: TOGA, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • URBANOVÁ, M. Systémy sociální kontroly a právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86-898-94-6. info
  • LABÁTH, V. a kol. Riziková mládež. Možnosti potenciálních zmien. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-66-4. info
  • MUNKOVÁ, G. (ed.). Sociální deviace: (přehled sociologických teorií). Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0279-2. info
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6. info
  • ONDREJKOVIČ, P. a kol. Sociálna patologia. Bratislava: VEDA, 2000. ISBN 80-224-0616-3. info
  • KAPR, J., LINHART, J., FISCHEROVÁ, V., VODÁKOVÁ, A. Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85850-03-6. info
  • SYŘIŠŤOVÁ, E. a kol. Normalita osobnosti. Praha: AVICENTUM, 1972. info
  • BLÁHA, I. A. Sociologie. Praha: Academia, 1968. info
Teaching methods
Monological (reading, lecture, briefing)
Dialogical
Assessment methods
Active participation in seminars, fulfilling the assignments, attendance in seminars. Combined exam: to pass the oral exam, a 70% cross-sectional written test is required.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Active participation in seminars, fulfilling the assignments, attendance in seminars.
70% cross-sectional written test - knowledge of lectures and required reading.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVBP014