FVP:UVSSPUK032 Handicap v životě člověka - Informace o předmětu
UVSSPUK032 Handicap v životě člověka
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 10př/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Davidová, MBA (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UVSSPUK032/A: Pá 11. 10. 8:05–11:20 C303, Pá 13. 12. 8:05–13:00 C202, P. Davidová
UVSSPUK032/B: So 30. 11. 8:55–17:10 ONLINE, P. Davidová
UVSSPUK032/C: So 30. 11. 8:55–17:10 ONLINE, P. Davidová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální práce ve veřejné správě (program FVP, SPVS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informaci o různých typech postižení, systémem poradenských, vzdělávacích a sociálních služeb v České republice včetně základního přehledu o kompenzačních pomůckách.
- Osnova
- 1. Rodina a jedince s postižením. Postoje společnosti, předsudky, stereotypy. Specifičnost vývoje v jednotlivých etapách života.
- 2. Jedinec se zrakovým postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
- 3. Jedinec se sluchovým postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
- 4. Jedinec s tělesným postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
- 5. Jedinec s mentálním postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
- 6. Jedinec s narušenou komunikační schopností. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
- 7. Poruchy autistického spektra. Vzdělávací, poradenské a sociální služby.
- 8. Současná vzdělávací politika. Koordinovaný přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. Pedagogicko-psychologické služby v inkluzivním vzdělávání. Školská poradenská zařízení a školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
- 9. Koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- 10. Vybrané služby sociálního poradenství a sociální prevence
- 11. Podpora inkluzivního vzdělávání v Komunitním plánování sociálních služeb. Místní akční plány inkluze v oblasti vzdělávání
- 12. Koordinátoři doučování a volnočasových aktivit. Neziskové organizace a jejich role v poradenské práci.
- 13. Příklady mezirezortní poradenské spolupráce
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma = Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978
- ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0789-6.
- KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
- MŠMT. (2019a). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019–2023. Praha: MŠMT.
- NÚV. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
- doporučená literatura
- ŠÁMALOVÁ, Kateřina a Igor TOMEŠ. Řízení sociálních procesů v České republice. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4180-5.
- LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- KRHUTOVÁ, Lenka. Sociální práce a lidé se zdravotním postižením. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-290-6.
- DOUBEK, David, Markéta LEVÍNSKÁ a Dana BITTNEROVÁ. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. V Praze: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-87398-48-7.
- Ombudsman. (2018). Doporučení ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí. Dostupné z https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2018/cesta-ke-spolecnemu-vzdelavani-romskych-a-neromskych-deti/
- Metody hodnocení
- Předmět bude uzavřen zkouškou ověřující znalosti probraných témat a zpracování zadaného korespondenčního úkolu.
- Informace učitele
- Během semestru mohou studenti využít celkem 10 hodin prezenčních přednášek, jejichž součástí je vysvětlení obtížných částí učiva. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu, z ní zpracuje vybrané korespondenční úkoly, které bude diskutovat při individuálních a skupinových konzultacích (studijní opora dostupná zde: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=944). U zápočtu student prokáže znalosti povinné literatury, studijní opory a přednášek kontaktní výuky. Student může průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Konzultační dny a hodiny stanoví vyučující při zahájení semestru, ale dle potřeby studentů je k dispozici i mimo stanovené konzultace po předchozí domluvě.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UVSSPUK032