UVSSPUK032 Handicap in a person's life

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavlína Davidová, MBA (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
UVSSPUK032/A: Fri 11. 10. 8:05–11:20 C303, Fri 13. 12. 8:05–13:00 C202, P. Davidová
UVSSPUK032/B: Sat 30. 11. 8:55–17:10 ONLINE, P. Davidová
UVSSPUK032/C: Sat 30. 11. 8:55–17:10 ONLINE, P. Davidová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informaci o různých typech postižení, systémem poradenských, vzdělávacích a sociálních služeb v České republice včetně základního přehledu o kompenzačních pomůckách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Rodina a jedince s postižením. Postoje společnosti, předsudky, stereotypy. Specifičnost vývoje v jednotlivých etapách života.
  • 2. Jedinec se zrakovým postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 3. Jedinec se sluchovým postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 4. Jedinec s tělesným postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 5. Jedinec s mentálním postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 6. Jedinec s narušenou komunikační schopností. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 7. Poruchy autistického spektra. Vzdělávací, poradenské a sociální služby.
  • 8. Současná vzdělávací politika. Koordinovaný přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. Pedagogicko-psychologické služby v inkluzivním vzdělávání. Školská poradenská zařízení a školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
  • 9. Koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • 10. Vybrané služby sociálního poradenství a sociální prevence
  • 11. Podpora inkluzivního vzdělávání v Komunitním plánování sociálních služeb. Místní akční plány inkluze v oblasti vzdělávání
  • 12. Koordinátoři doučování a volnočasových aktivit. Neziskové organizace a jejich role v poradenské práci.
  • 13. Příklady mezirezortní poradenské spolupráce
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma = Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978
  • ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0789-6.
  • KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • MŠMT. (2019a). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019–2023. Praha: MŠMT.
  • NÚV. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
    recommended literature
  • ŠÁMALOVÁ, Kateřina a Igor TOMEŠ. Řízení sociálních procesů v České republice. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4180-5.
  • LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • KRHUTOVÁ, Lenka. Sociální práce a lidé se zdravotním postižením. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-290-6.
  • DOUBEK, David, Markéta LEVÍNSKÁ a Dana BITTNEROVÁ. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. V Praze: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-87398-48-7.
  • Ombudsman. (2018). Doporučení ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí. Dostupné z https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2018/cesta-ke-spolecnemu-vzdelavani-romskych-a-neromskych-deti/
Assessment methods (in Czech)
Předmět bude uzavřen zkouškou ověřující znalosti probraných témat a zpracování zadaného korespondenčního úkolu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 10př/sem.
The course is also listed under the following terms Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UVSSPUK032