MAR101S Strategic Marketing

School of Business Administration in Karvina
Winter 2006
Extent and Intensity
3/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Zdeněk Bednarčík (lecturer)
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Strategický marketing navazuje a rozvíjí poznatky z předmětu marketing a z předmětu management. Jeho cílem je povýšit teoretický a metodologický základ těchto disciplín, zabezpečit jejich mezioborové a interdisciplinární vazby a dosáhnout toho, aby studenti byli schopni souborně posuzovat složité praktické jevy a procesy. Strategický charakter předmětu vyžaduje, aby studenti znali základy výzkumné, řešitelské a badatelské činnosti a aby výsledky výzkumů uměli transformovat do teorie a zejména do praktických podnikatelských aktivit a marketingových projektů.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Podstata a obsah strategického marketingu
    2. Vývoj strategického marketingu
    3. Vývoj systému strategického marketingu
    4. Vybrané funkce strategického marketingu
    5. Vyhledávání strategických příležitostí
    6. Tvorba strategických marketingových programů
    7. Prostředí ovlivňující strategický marketing
    8. Uplatnění strategického marketingu při vytváření konkurenční strategie
    9. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy
    10. Strategický marketing a informační management
    11. Aplikace strategického marketingu
    12. Organizační modely marketingového managementu na podporu strategické orientace firmy
    13. Mezinárodní strategický marketing a jeho uplatňování.
    14. Volné téma
    Obsah předmětu:
    1. Podstata a obsah strategického marketingu
    Úvod do strategického marketingu, obecné vymezení základních pojmů, jejich podstaty, šíře, hloubky a vzájemných vazeb. Postavení a úloha strategického marketingu v ekonomické teorii i v praktických podmínkách fungování tržní ekonomiky i konkrétních společností a firem.
    2. Vývoj strategického marketingu
    Vývojové fáze strategického marketingu. Přístupy k diskusi o strategii v marketingové vědě. Vliv společenského vývoje a jednotlivých společenských sfér tj. politiky, ekonomiky, sociálních a kulturních podmínek a zvláštností na strategický rozvoj hospodářských odvětví, oborů a jednotlivých firem.
    3. Vývoj systému strategického marketingu
    Vývoj názoru na marketing. Vývoj organizace a řízení strategického marketingu. Vývoj informačního plánovacího a kontrolního systému ve strategickém marketingu. Postupné fáze aplikace strategických úloh v podnikové praxi.
    4. Vybrané funkce strategického marketingu
    Integrační, koordinační a kooperační funkce. Nastolení principu flexibility na fenomen "změna". Dosažení vysokého stupně kreativity, invence a inovační pohotovosti. Rozvíjení profesionality, specializace, kvalifikace a kompetentnosti.
    5. Vyhledávání strategických příležitostí
    Vyhledávání strategických partnerů. Kultivace strategických prodejních příležitostí, účast v mezinárodních, národních a regionálních projektech, programech a grantech. Příklad zapojení na regionální rizikový fond, na smlouvu o franchise apod.
    6. Tvorba strategických marketingových programů
    Tvorba strategického cílového systému. Vytváření základní marketingové infrastruktury a podmínek pro rozvoj strategického marketingu. Plánování a řízení strategických inovací ve firmě.
    7. Prostředí ovlivňující strategický marketing
    Aplikace teorie trendů v globálním, národním i regionálním smyslu. Vliv interního prostředí na marketingovou strategii. Ekonomické, politické, sociální, kulturní a právní prostředí jako východisko pro strategické marketingové úvahy.
    8. Uplatnění strategického marketingu při vytváření konkurenční strategie
    Charakteristika vzniku globální konkurence. Postupy při analýze strategie nejvýznamnějších konkurentů. Stanovení strategických cílů ve vztahu k potenciální konkurenci. Strategie získávání konkurenční výhody.
    9. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy
    Vztah mezi marketingovou strategií, jejím zaváděním a realizací. Předmět a metoda zavádění, překonávání překážek, reakce na změny a vyhodnocování stavu. Bariéry a formy rezistence.

    10. Strategický marketing a informační management
    Rozvoj a využití tržního zpravodajství. Úloha strategického marketingu v informační společnosti. Souvislosti mezi strategickým marketingem a managementem informací.
    Význam marketingového výzkumu a marketingových informací pr
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Summer 1991, Winter 1991, Summer 1992, Winter 1992, Summer 1993, Winter 1993, Summer 1994, Winter 1994, Summer 1995, Winter 1995, Summer 1996, Winter 1996, Summer 1997, Winter 1997, Summer 1998, Winter 1998, Summer 1999, Winter 1999, Summer 2000, Winter 2000, Summer 2001, Winter 2001, Summer 2002, Winter 2002, Summer 2003, Winter 2003, Summer 2004, Winter 2004, Summer 2005, Winter 2005, Summer 2006, Summer 2007, Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/MAR101S