MAR011S Purchasing Marketing

School of Business Administration in Karvina
Winter 2011
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Miroslava Vaštíková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Nákupní marketing musí v tržní ekonomice vycházet z jiného úhlu pohledu než-li marketing prodeje. Musí se zaměřit se na odlišnosti nákupního procesu na trzích organizací. Cílem předmětu je seznámit posluchače s používáním specifických metod, které jsou využívány v nákupním procesu na průmyslových trzích. Budou objasněna specifika instrumentaria nákupního marketingu a nákupních strategií.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Nákup a uplatnění marketingové filosofie
    2. Všeobecná charakteristika nákupních trhů organizací
    3. Základní modely procesu nákupu
    4. Nové trendy v modelování nákupního chování organizací
    5. Nástroje a metody nákupního marketingu
    6. Nákupní marketingový výzkum trhu
    7. Marketingové strategie nákupu
    8. Analýza, stanovení a prognózování potřeb
    9. Rozhodování o dodavateli
    10. Nákupní logistika
    11. Osobnost nákupce
    12. Organizace nákupu.

    Obsah předmětu:
    1. Nákup a uplatnění marketingové filosofie
    Postavení nákupu v podniku. Hlavní faktory působící na chování odběratelů při nakupování.
    2. Všeobecná charakteristika nákupních trhů organizací
    Charakteristika zásobovací činnosti. Funkce a úkoly zásobování. Specifika nákupních trhů průmyslových organizací, obchodních organizací a vládních trhů.

    3. Základní modely procesu nákupu
    Modely nákupního chování ve výrobní sféře. Procesní nákupní modely. Systémové nákupní modely.
    4. Nové trendy v modelování nákupního chování organizací
    Nákupní centrum, složení a funkce. Induktivní nákupní modely. Interaktivní modely nákupního procesu
    5. Nástroje a metody nákupního marketingu
    Informační mix. Produktový mix a mix kvality. Dodavatelský a kontraktační mix. Cenový mix. Logistický a dodávkový mix. Komunikační mix.

    6. Nákupní marketingový výzkum trhu
    Informace pro rozhodování v nákupní činnosti. Zdroje informací na trhu nabídky. Sekundární a primární nákupní marketingový výzkum. Informační systém nákupu.
    7. Marketingové strategie nákupu
    Tvorba a fáze strategického nákupního dokumentu. Situační analýza, SWOT analýza. Specifické nákupní strategie.
    8. Analýza, stanovení a prognózování potřeb
    Metody klasifikace produktů, metoda ABC a další. Plánování materiálové spotřeby. Metody prognózování materiálových potřeb.
    9. Rozhodování o dodavateli
    Metody hodnocení dodavatelů, výběr kritérií. Scoring modely volby dodavatelů. Kvalita v procesu nákupu.

    10. Nákupní logistika
    Podstata nákupní logistiky. Moderní směry v nákupní logistice. Operativní plánování a řízení nákupu.
    11. Osobnost nákupce
    Specifika osobního nákupního jednání. Vlastnosti nákupce. Průběh a strategie obchodního jednání.
    12. Organizace nákupu
    Míra centralizace a decentralizace nákupu. Motivace pracovníků. Elektronické nakupování.




    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci mohou být využívána elektronická média.
Literature
    required literature
  • LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-7078-674-4. info
  • TOMEK, J., HOFMAN, J. Moderní řízení nákupu podniku. Praha: MANAGEMENT PRESS, 1999. ISBN 80-85943-73-5. info
  • KITA, J. Nákup a predaj. Bratislava: Sprint, 1998. ISBN 80-88848-28-8. info
  • TOMEK, J. Marketingová strategie podniku. Praha: Management Press, 1992. ISBN 80-85653-03-9. info
    recommended literature
  • NĚMEC, F. Logistické procesy. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-128-2. info
  • SYNEK, M. Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-247-9069-6. info
  • PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2. info
  • KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2. info
  • GAMMON, J. S. Nákup a prodej. Praha: Readers International,, 1991. ISBN 80-901454-3-4. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1991, Summer 1992, Summer 1993, Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009, Winter 2009, Summer 2010, Winter 2010.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2011/MAR011S