MARBKMOB Marketing of Municipalities and Regions

School of Business Administration in Karvina
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Miroslava Vaštíková (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Miroslava Vaštíková
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
( MARBAMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing ) && ( MARBAMAR Marketing || MARBEMAR Marketing || MARBKMAR Marketing || MARBPMAR Marketing || PEMBAMAR Marketing || PEMBEMAR Marketing || PEMBKMAR Marketing || PEMBPMAR Marketing )
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je vysvětlit možnosti využití marketingu ve veřejné správě. Předmět objasňuje marketingové prostředí měst a obcí a vymezuje základní nástroje marketingové analýzy. Vysvětluje používání specifického marketingového mixu, uvádí postupy a metody vytváření strategie obce (města) či regiónu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vývoj a aplikace marketingové koncepce obcí a regiónu
    2. Poznání marketingového prostředí
    3. Hledání pozice obce a segmentace zákazníků.
    4. Marketingový mix
    5. Produkt obce
    6. Cena a distribuce
    7. Komunikační mix
    8. Lidé
    9. Materiální prostředí
    10. Procesy
    11. Partnerství
    12. Marketingová strategie
    13. Podnikatelská kultura obce (regiónu)
    1. Marketing, nástroje marketingu a veřejné služby. Vývoj marketingové koncepce municipality, problémy, výhody. Typologie měst a obcí.
    2. Marketingové prostředí obce (regiónu). Vnější a vnitřní prostředí. Vnitřní marketingový informační systém. Specifika marketingového výzkumu obcí.
    3. Hledání postavení obce v konkurenčním prostředí. Positioning obce na trhu nových podnikatelských investic. Určování tržních segmentů obce. Zákazníci obce.
    4. Veřejné služby a marketing obce. Vlastnosti služeb a jejich důsledky pro marketing. Marketingový mix obce a jeho prvky.
    5. Produkt obce, jeho prvky, formy a úroveň. Kvalita produktu a problémy jejího měření. Využití technik marketingového výzkumu k hodnocení kvality. Specifika vývoje produktu obce.
    6. Východiska rozhodování o oceňování produktu obce. Cenová politika obce. Rozhodování o distribučních kanálech a kritéria volby. Umístění provozovatelů produktů obce, čas a vzdálenost. Metody distribuce obce.
    7. Komunikační mix, společná identita obce. Nástroje komunikačního mixu.
    8. Úloha pracovníků místní správy při realizaci produktu a jejich kategorizace. Interní marketing a jeho cíle. Úloha obyvatelů, návštěvníků a podnikatelů.
    9. Význam materiálního prostředí pro poskytování produktu obce. Základní a periferní prostředí. Řízení prostředí, plánování prostředí.
    10. Klasifikace procesů poskytování služeb obcí. Plánování procesu. Systém dodávky služeb a jeho optimalizace.
    11. Partnerství. Partneři obce a marketing vztahů. Uplatnění metody PPP - partnerství soukromého a veřejného sektoru.
    12. Strategické plánování obce a jeho specifika. Strategie a územní plánování. Využití SWOT analýzy pro plánování. Tvorba strategie obce (regiónu). Přibližování strategie obce jejím uživatelům.
    13. Definice podnikatelské kultury obce a její specifika. Organizační kultura obce (regiónu). Úloha obce při vytváření podnikatelské kultury a možnosti obce při jejich ovlivňování.
Literature
    required literature
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing obcí. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2011. info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN P78-80-247-2721-9. info
  • JANEČKOVÁ, L.- VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing měst a obcí. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-750-8. info
    recommended literature
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN P78-80-247-2721-9. info
  • SARGEANT, A. Marketing Management for Nonprofit Organizations. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-927182. info
  • PAULIČKOVÁ, R. Regionálný a mestský marketing. Bratislava: Eurronikon, 2005. ISBN 80-88984-72-62. info
  • HANULÁKOVÁ, E., a KOL. Marketing územia. Bratislava: Ekonóm, 2004. ISBN 80-225-1918-9. info
  • KOTLER, P., ANDREASEN, A.R. Strategic Marketing for Non profit Organizations. Upper Saddle River, Prentice Hall, 2003. ISBN 013-041977-X. info
  • REKTOŘÍK, J., ŠELEŠOVSKÝ, J. a KOL. Jak řídit kraj, město, obec. Strategie komunikace řízení. Dil IV. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2957-9. info
Teaching methods
One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž93
Přednáška6
Zkouška40
Summary145
The course is also listed under the following terms Winter 2013.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2012/MARBKMOB