Literatura v intermediální perspektivě 2
Literatura v intermediální perspektivě 2
Kurs navazuje na předmět Literatura v intermediální perspektivě I a seznamuje s literaturou v intermediální perspektivě v blocích věnovaných postupně otázkám moderního výtvarného umění, moderní hudby a filmu.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.

V této kapitole se studenti seznámí se základními proudy, které ovlivňovali vývoj výtvarného umění v průběhu 19. století. Představena jim bude základní charakteristika uměleckých děl a principy tvorby v období historismu, a to jak v českém, tak světovém kontextu. Objasněny budou také základní principy tvorby a příklady malířů období realismu a impresionismu. Pozornost bude rovněž věnována poslednímu z univerzálních slohů – secesi. V této kapitole studenti budou informováni o literárních ztvárněních životopisů vybraných umělců či rozvoji a významu hnutí za krásnou knihu. Ve stručnosti bude nastíněna také problematika výtvarného zpracování vlastnických značek – ex-libris.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.

V této kapitole se studenti seznámí se základními proudy, které ovlivňovali vývoj výtvarného umění zejména v první polovině 20. století. Seznámí se základní charakteristikou uměleckých děl a principy tvorby výtvarných směrů kubismu, expresionismu, futurismu, dadaismu a abstraktního expresionismu. Pozornosti se dočkají také programové texty, které ovlivnily umělecký program vybraných výtvarných směrů a hnutí první poloviny 20. století.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.

Cílem kapitoly je získat schopnost orientovat se ve vztahu literatury a moderní (tzv. vážné) světové a české hudby. Po jejím prostudování se seznámíte se základními okruhy interdisciplinární problematiky hudby v literatuře.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.

Následující kapitola se zabývá vymezením pojmu populární hudba, vztahem literatury a populární hudby světové (2. pol. 19. stol. - 90. léta 20. stol.) a vztahem literatury a české populární hudby (2. pol. 19. stol. - 90. léta 20. stol.). Budeme se zabývat jednotlivými směry a styly v linii literatura a populární hudba: historický vývoj, charakteristika, současnost (aktuálnost), vznik a vývoj Poetry and Jazz v USA a v Evropě, linie blues, swing, be-bop, free jazz, rap a jeho odnože, protest-song, folk, slam poetry.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.

Cílem kapitoly je podat úvod k problematice možných způsobů tematizace „hudebnosti“ literárního díla, mj. uvádění do literárního textu skutečných nebo fiktivních hudebních děl, hudebníků, hudebního prostředí apod. Na úrovni obsahu i formy jde o používání hudebních technik, „zhudebňování“ stylu výpovědi. Po prostudování kapitoly se student bude orientovat v hlavních teoriích, které analyzují otázku „hudebnosti“ literatury, v základních způsobech působení hudby v literárním díle a v některých způsobech tematizace hudby v literárním díle.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.

Cílem kapitoly je seznámení se s široce pojímanou spoluprací obou umění – literatury a hudby. Dále s různými názory na daný typ součinnosti a symbiózy. Konečně s různými úrovněmi tohoto vztahu, jež lze rozvrhnout do různorodých směrů při zohlednění rozličných prvků, které byly přitom použity. Po prostudování kapitoly se budete orientovat: ve vzájemné literárně-hudební součinnosti; v symbiózách literatury a hudby; v otázkách a problémech „hudební“ tematiky v literatuře; v problematice hudby jako tematickém prostředku literárního vyjádření; v problematice hudby jako bezprostředního nebo zprostředkovaného objektu literárního zobrazení.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.

V této kapitole budou studentům nejprve nastíněny základní možnosti vztahu literatury a filmu i možné důvody, proč se filmaři k literatuře tak často obracejí. Poté se budeme důsledněji věnovat definici filmu a jeho vymezení vůči ostatním uměleckým druhům, zejména literatuře. Velký důraz bude kladen i na specifikaci typických znaků filmového umění a charakteristiku jeho jednotlivých žánrů, stejně jako na seznámení se se základními skladebnými a významotvornými prvky filmové řeči. Aby studenti mohli snadněji proniknout do tajů vzájemného vztahu literatury a filmu, je potřeba, aby si osvojili nejen literární, ale i filmovou terminologii.


Chapter contains:
4
Study text
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.

V následující kapitole si vysvětlíme pojem filmová adaptace literární předlohy. Seznámíme se také se zásadními adaptačními teoriemi a přiblížíme několik vybraných pohledů předních filmových teoretiků, kteří se věnovali či věnují teorii adaptace. Začneme v angloamerickém prostředí, které nám nabízí mnohé adaptační modely, a dále zmíníme i český kontext, kde ale teorie adaptace zatím nemá vybudovanou větší tradici. Seznámení s jednotlivými adaptační modely je pro nás důležité zejména proto, že je lze zpětně využít při konkrétní analýze vybraných filmových děl, která vznikla na základě literárních předloh.


Chapter contains:
2
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.

Kapitola nabídne teoretický vhled do problematiky filmové adaptace literárního díla a tentokrát se zaměří zejména na určení jednotlivých fází adaptace a zejména na vysvětlení pojmů jako je selekce, amplifikace, aktualizace a konkretizace. Následně budeme nahlížet filmovou adaptaci literárního díla ze tří různých aspektů – kvantitativního, kvalitativního a realizačního, přičemž na příkladech jednotlivých filmů postihneme základní rozdíly mezi těmito možnými přístupy.


Chapter contains:
1
PDF
3
Study text
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.

Kapitola představí různé možnosti vzniku filmových adaptací literárních děl na základě různých literárních druhů – tedy lyriky, epiky a dramatu. Budeme se věnovat i úskalím, která adaptace odlišných literárních druhů sebou mohou přinášet.


Chapter contains:
1
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.

Tato kapitola nabízí chronologicky uspořádaný přehled filmových děl námětově čerpajících z české literatury, a to konkrétně v období od počátku zrodu kinematografie až do konce 50. let 20. století. Periodizace kopíruje zásadní mezníky vývoje české kinematografie, výklad zároveň neopomíjí začlenění filmových adaptací literárních děl do jejího kontextu. Sleduje také postupně se vyvíjející vztah spisovatelů k českému filmu. Po prostudování kapitoly se studenti budou umět orientovat v periodizaci české kinematografie v rozmezí let 1896-1959, snadno určí, ve kterých obdobích tvůrci upřednostňovali adaptace umělecky hodnotné literatury a získají přehled o umělecky zdařilých adaptacích české literatury.


Chapter contains:
1
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.

V návaznosti na předcházející kapitolu budeme dále sledovat vývoj české kinematografie od roku 1959 až do současnosti a opět se zaměříme na filmové tituly, které vycházejí z literárních předloh českých autorů. Po prostudování této kapitoly se studenti budou umět orientovat se v periodizaci české kinematografie v rozmezí let 1959-2018, určí období dějin české kinematografie, která k adaptování literárních předloh inklinují více nebo méně a získají přehled o umělecky zdařilých adaptacích české literatury.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.

Opakovací kapitola


Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.

Úvodní informace

Vyučující

Mgr. Pavla Bergmannová, Mgr. Ondřej Haničák, doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.


Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.


Podmínky absolvování

Kurs je zakončen zkouškou ve formě testu.


Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: libor. martinek@fpf.slu.cz, pavla.bergmannova@fpf.slu.cz, ondrej.hanicak@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 421, (+420) 553 684 422, (+420) 553 684 490

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9


Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?


Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.

Literatura v intermediální perspektivě 2 (studijní opora)
PDF to download

1. Výtvarné umění 19. století a literatura - nástin umělecké tvorby v období historizujících slohů, realismu, impresionismu a secese. Rozvoj bibliofilie a sběratelství knižních značek

V této kapitole se studenti seznámí se základními proudy, které ovlivňovali vývoj výtvarného umění v průběhu 19. století.

Představena jim bude základní charakteristika uměleckých děl a principy tvorby v období historismu, a to jak v českém, tak světovém kontextu. Objasněny budou také základní principy tvorby a příklady malířů období realismu a impresionismu. Pozornost bude rovněž věnována poslednímu z univerzálních slohů – secesi. V této kapitole studenti budou informováni o literárních ztvárněních životopisů vybraných umělců či rozvoji a významu hnutí za krásnou knihu. Ve stručnosti bude nastíněna také problematika výtvarného zpracování vlastnických značek – ex-libris.

V opoře studujeme s. 8-16.

V okolí svého bydliště si vyberete jednu stavbu vybudovanou v duchu historizujících slohů. Pokuste se popsat jednotlivé historizující tvaroslovné detaily. definujte, ze kterého historického slohu jsou dané detaily odvozeny. Určete, zda stavba byla zbudována v duchu romantického, analytického či eklektického historismu.

Vypracovaný text zašlete prostřednictvím emailu vyučujícímu.

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test

Korespondenční úkol

V okolí svého bydliště si vyberete jednu stavbu vybudovanou v duchu historizujících slohů. Pokuste se popsat jednotlivé historizující tvaroslovné detaily. definujte, ze kterého historického slohu jsou dané detaily odvozeny. Určete, zda stavba byla zbudována v duchu romantického, analytického či eklektického historismu.

Vypracovaný text zašlete prostřednictvím emailu vyučujícímu.

Písemný test

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test 1. Výtvarné umění 19 století a literatura

2. Výtvarné umění 20. století a literatura. Charakteristika a nástin vývoje kubismu, expresionismu, futurismu, dadaismu a abstraktního expresionismu. Programové texty, které podnítili rozvoj vybraných výtvarných směrů a hnutí


V této kapitole se studenti seznámí se základními proudy, které ovlivňovali vývoj výtvarného umění zejména v první polovině 20. století. Seznámí se základní charakteristikou uměleckých děl a principy tvorby výtvarných směrů kubismu, expresionismu, futurismu, dadaismu a abstraktního expresionismu. Pozornosti se dočkají také programové texty, které ovlivnily umělecký program vybraných výtvarných směrů a hnutí první poloviny 20. století.

V opoře studujeme s. 17-23.

Vyberte si programový text některého z uměleckých hnutí rané moderny či meziválečného období a pokuste se jeho postuláty demonstrovat na konkrétním díle umělce, který je k tomuto hnutí řazen.

Vypracovaný text zašlete prostřednictvím emailu vyučujícímu.

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test 2. Výtvarné umění 20. století a literatura.

Korespondenční úkol

Vyberte si programový text některého z uměleckých hnutí rané moderny či meziválečného období a pokuste se jeho postuláty demonstrovat na konkrétním díle umělce, který je k tomuto hnutí řazen.

Vypracovaný text zašlete prostřednictvím emailu vyučujícímu.

Písemný test

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test .

3. Vztah hudby a literatury v moderní vážné hudbě

Cílem kapitoly je získat schopnost orientovat se ve vztahu literatury a moderní (tzv. vážné) světové a české hudby. Po jejím prostudování se seznámíte  se základními okruhy interdisciplinární problematiky hudby v literatuře.

V opoře studujeme s. 24-42.

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test 

Písemný test

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test  3. Vztah hudby a literatury v moderní vážné hudbě.

4. Vztah literatury a hudby ve světové a české populární hudbě

Následující kapitola se zabývá vymezením pojmu populární hudba, vztahem literatury a populární hudby světové (2. pol. 19. stol. - 90. léta 20. stol.) a vztahem literatury a české populární hudby (2. pol. 19. stol. - 90. léta 20. stol.). Budeme se zabývat jednotlivými směry a styly v linii literatura a populární hudba: historický vývoj, charakteristika, současnost (aktuálnost), vznik a vývoj Poetry and Jazz v USA a v Evropě, linie blues, swing, be-bop, free jazz, rap a jeho odnože, protest-song, folk, slam poetry.

V opoře studujeme s. 43-53.

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test 4. Vztah literatury a hudby ve světové a české populární hudbě.

Písemný test

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test 4. Vztah literatury a hudby ve světové a české populární hudbě.

5. Hudba v literatuře: úvodem

Cílem kapitoly je podat úvod k problematice možných způsobů tematizace „hudebnosti“ literárního díla, mj. uvádění do literárního textu skutečných nebo fiktivních hudebních děl, hudebníků, hudebního prostředí apod. Na úrovni obsahu i formy jde o používání hudebních technik, „zhudebňování“ stylu výpovědi. Po prostudování kapitoly se student bude orientovat v hlavních teoriích, které analyzují otázku „hudebnosti“ literatury, v základních způsobech působení hudby v literárním díle a v některých způsobech tematizace hudby v literárním díle.

V opoře studujeme s. 54-60.

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test 5. Hudba v literatuře: úvodem.

Písemný test

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test 5. Hudba v literatuře: úvodem.

6. Hudba v literatuře: základní problémy

Cílem kapitoly je seznámení se s široce pojímanou spoluprací obou umění – literatury a hudby. Dále s různými názory na daný typ součinnosti a symbiózy. Konečně s různými úrovněmi tohoto vztahu, jež lze rozvrhnout do různorodých směrů při zohlednění rozličných prvků, které byly přitom použity. Po prostudování kapitoly se budete orientovat: ve vzájemné literárně-hudební součinnosti; v symbiózách literatury a hudby; v otázkách a problémech „hudební“ tematiky v literatuře; v problematice hudby jako tematickém prostředku literárního vyjádření; v problematice hudby jako bezprostředního nebo zprostředkovaného objektu literárního zobrazení.

V opoře studujeme s. 61-71. 

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test 6. Hudba v literatuře: základní problémy.

Písemný test

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky test 6. Hudba v literatuře: základní problémy .

7. Vztah literatury a filmu. Filmová řeč vs. řeč literatury

V této kapitole budou studentům nejprve nastíněny základní možnosti vztahu literatury a filmu i možné důvody, proč se filmaři k literatuře tak často obracejí. Poté se budeme důsledněji věnovat definici filmu a jeho vymezení vůči ostatním uměleckým druhům, zejména literatuře. Velký důraz bude kladen i na specifikaci typických znaků filmového umění a charakteristiku jeho jednotlivých žánrů, stejně jako na seznámení se se základními skladebnými a významotvornými prvky filmové řeči. Aby studenti mohli snadněji proniknout do tajů vzájemného vztahu literatury a filmu, je potřeba, aby si osvojili nejen literární, ale i filmovou terminologii.

V opoře studujeme s. 72-83.

Korespondenční úkol 1

Zvolte si tři české a tři zahraniční autory (prozaiky, básníky či dramatiky) a pokuste se zjistit, zda jsou jejich literární díla adaptována do filmové podoby. Na základě informací, které získáte z odborné literatury nebo ověřených internetových zdrojů, vytvořte krátký portrét jednoho autora ve vztahu k filmu. Pokud je to možné, seznamte se co nejdetailněji s filmovými adaptacemi jeho děl a jejich hodnocení také zahrňte do referátu. Nevíte-li si rady s výběrem autorů, můžete pátrat po filmových adaptacích následujících osobností: Božena Němcová, Jaroslav Hašek, Vladislav Vančura, Bohumil Hrabal, Arnošt Lustig, William Shakespeare, Jane Austenová, Franz Kafka.

Vypracovaný úkol zašlete mailem vyučujícímu.

Korespondenční úkol 2

V textu o filmovém zvuku jste narazili na následující termíny: dialog, komentář, původní hudba, převzatá hudba, přirozené ruchy, uměle vytvářené ruchy. S pomocí odborné literatury tyto pojmy vysvětlete. Doporučená literatura k prostudování a splnění zadaných úkolů:

Bláha, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004

Hůrka, M. Estetika zvuku ve filmu. Praha: ČSFÚ, 1985

Stadtrucker, I. Zvukové majstrovstvo vo filme a v televízii. Praha: SPN, 1972.

Doporučené filmy

Dokumentární film Svítí slunce? (r. Jan Špáta, Československo 1970) - https://www.youtube.com/watch?v=8JkP405sQP0&t=81s
Dokumentární film Proč? (r. Evald Schorm, Jan Špáta, Československo 1964) - https://www.youtube.com/watch?v=T9RktoUxpgo
Animovaný loutkový film O skleničku víc (r. Jiří Trnka, Československo 1953) - https://www.youtube.com/watch?v=pyUAFzw24KA&t=244s
Animovaný kreslený film Řeči, řeči, řeči (r. Michaela Pavlátová, Československo 1991) - https://www.youtube.com/watch?v=gd5tJcvnGUo

8. Co je filmová adaptace literárního díla? Modely adaptace

V následující kapitole si vysvětlíme pojem filmová adaptace literární předlohy. Seznámíme se také se zásadními adaptačními teoriemi a přiblížíme několik vybraných pohledů předních filmových teoretiků, kteří se věnovali či věnují teorii adaptace. Začneme v angloamerickém prostředí, které nám nabízí mnohé adaptační modely, a dále zmíníme i český kontext, kde ale teorie adaptace zatím nemá vybudovanou větší tradici. Seznámení s jednotlivými adaptační modely je pro nás důležité zejména proto, že je lze zpětně využít při konkrétní analýze vybraných filmových děl, která vznikla na základě literárních předloh.

V opoře studujeme s. 84-89.


Rozšiřující studijní materiály

Pro rozšíření látky si student prostudujte přiložené studie Petra Bubeníčka.

Petr Bubenicek Zasahy adaptace
PDF to download
Petr Bubenicek Filmova adaptace hledani interdisciplinarniho dialogu
PDF to download

9. Fáze a aspekty adaptace literárního díla

Kapitola nabídne teoretický vhled do problematiky filmové adaptace literárního díla a tentokrát se zaměří zejména na určení jednotlivých fází adaptace a zejména na vysvětlení pojmů jako je selekce, amplifikace, aktualizace a konkretizace. Následně budeme nahlížet filmovou adaptaci literárního díla ze tří různých aspektů – kvantitativního, kvalitativního a realizačního, přičemž na příkladech jednotlivých filmů postihneme základní rozdíly mezi těmito možnými přístupy.

V opoře studujeme s. 90-94.

Korespondenční úkol

Vyberte si film, který vznikl podle literární předlohy českého autora. Porovnejte ho s předlohou a na základě realizačního hlediska adaptace určete, o jaký přepis se jedná. Rozsah práce do jedné normostrany.

Vypracovaný úkol zašlete prostřednictvím mailu vyučujícímu.

Rozšiřující studijní materiály

Pro rozšíření látky si student prostudujte přiloženou studii Petra Mareše.

Petr Mares Adaptace a aktualizace
PDF to download

10. Filmová adaptace podle literárních druhů (próza, drama, poezie)

Kapitola představí různé možnosti vzniku filmových adaptací literárních děl na základě různých literárních druhů – tedy lyriky, epiky a dramatu. Budeme se věnovat i úskalím, která adaptace odlišných literárních druhů sebou mohou přinášet.

V opoře studujeme s. 95-99.

Korespondenční úkol

Přečtěte si báseň Františka Hrubína Romance pro křídlovku (viz příloha), následně zhlédněte stejnojmenný film Otakara Vávry.

1. Zamyslete se nad tím, o jaký typ přepisu se jedná a své tvrzení zdůvodněte.

2. Pokuste se obě díla srovnat a své myšlenky formulujte písemně (rozsah 1 normostrana a více).

Vypracovaný úkol zašlete prostřednictvím mailu vyučujícímu.

Frantisek Hrubin Romance pro kridlovku
PDF to download

11. K problémům české literatury ve filmu I. (do roku 1960)

Tato kapitola nabízí chronologicky uspořádaný přehled filmových děl námětově čerpajících z české literatury, a to konkrétně v období od počátku zrodu kinematografie až do konce 50. let 20. století. Periodizace kopíruje zásadní mezníky vývoje české kinematografie, výklad zároveň neopomíjí začlenění filmových adaptací literárních děl do jejího kontextu. Sleduje také postupně se vyvíjející vztah spisovatelů k českému filmu. Po prostudování kapitoly se studenti budou umět orientovat v periodizaci české kinematografie v rozmezí let 1896-1959, snadno určí, ve kterých obdobích tvůrci upřednostňovali adaptace umělecky hodnotné literatury a získají přehled o umělecky zdařilých adaptacích české literatury.

V opoře studujeme s. 100-111.

Korespondenční úkol

Studenti si nejprve důkladně přečtou povídku Jana Drdy Vyšší princip (z výboru Němá barikáda, viz pdf příloha). Následně zhlédnou stejnojmenný film Jiřího Krejčíka z roku 1960.

Poté vypracují odpovědi na následující bloky otázek.
Otázky k analýze povídky:
  1. Kdo je hlavní hrdina (případně kdo jsou hrdinové) povídky?
  2. Popište děj povídky, pokuste se vystihnout hlavní téma (oč v příběhu běží).
  3. Popište kdy a v jakém časovém rozmezí se odehrává děj příběhu.
  4. Popište postavu profesora latiny. Jak je v literární předloze charakterizován? Konkrétně rozveďte, jak si hrdinu představujete, určete jeho věk, povahové rysy, fyzické rysy…
  5. Vysvětlete, co znamená přezdívka „Vyšší princip“?
  6. Jaké jiné literární dílo vztahující se k tematice 2. světové války znáte?
Otázky k analýze filmu:
  1. Popište děj filmu. Jak se liší od literární předlohy? Jaké časové rozmezí zobrazuje?
  2. O čem film pojednává? Popište konkrétně prostředí, kde se děj odehrává a srovnejte ho s prostředím literární předlohy.
  3. Popište, jaké vystupují ve filmu postavy? Se kterými postavami se v literární předloze setkali a se kterými ne?
  4. Charakterizujte jejich povahy? Které postavy jim byly sympatické a které nikoli?
  5. Popište, jaké nálady (pocity) ve vás film vyvolává? Měli jste podobné pocity již při čtení povídky Jana Drdy? Co podle vás tyto pocity způsobilo, čím toho bylo dosaženo?
  6. Popište, která scéna ve filmu na vás nejvíce zapůsobila?
Vypracovaný úkol studenti zašlou prostřednictvím mailu vyučujícímu.

 

Jan Drda Vyssi princip povidka
PDF to download

12. K problémům české literatury ve filmu I. (do roku 1960)

V návaznosti na předcházející kapitolu budeme dále sledovat vývoj české kinematografie od roku 1959 až do současnosti a opět se zaměříme na filmové tituly, které vycházejí z literárních předloh českých autorů. Po prostudování této kapitoly se studenti budou umět orientovat se v periodizaci české kinematografie v rozmezí let 1959-2018, určí období dějin české kinematografie, která k adaptování literárních předloh inklinují více nebo méně a získají přehled o umělecky zdařilých adaptacích české literatury.

V opoře studujeme s. 112-124.

Pokuste se krátce odpovědět na následující otázky: Které filmové adaptace české literatury období po roce 1989 se z vašeho úhlu pohledu nejvíce povedly a proč? A které nikoli? Vycházejte ze své divácké zkušenosti a svá tvrzení se pokuste zdůvodnit.

Vypracovaný úkol zašlete prostřednictvím mailu vyučujícímu.

Korespondenční úkol

Pokuste se krátce odpovědět na následující otázky: Které filmové adaptace české literatury období po roce 1989 se z vašeho úhlu pohledu nejvíce povedly a proč? A které nikoli? Vycházejte ze své divácké zkušenosti a svá tvrzení se pokuste zdůvodnit.

Vypracovaný úkol zašlete prostřednictvím mailu vyučujícímu.

13. Opakování vybraných problémů – hudba, výtvarné umění a film v éře moderny a postmoderny

Závěrečný písemný test


Své znalosti si ověřte v písemném testu: 13. Závěrečný test