Divadlo v kontextu západní kultury
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Divadlo v kontextu západní kultury
Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními etapami vývoje světového divadla, resp. divadelního umění, od jeho známých počátků do konce 19. století: tj. s proměnami divadelního jazyka od prvotního utváření divadelnosti po vznik moderního divadla v období realismu a jeho překlenutí do období modernismu, a to ruku v ruce s proměnami funkcí divadla v jednotlivých historických epochách. Nezbytnou součást pochopení vývojového procesu a jeho široké problematiky představuje prohlubování vnímavosti k dramatickým textům jednotlivých epoch, k jejich motivické stavbě, tématům, kompozici, jazyku – stejně jako jejich vnímání ve vztahu k podobám divadla (tj. divadelních realizací) v průběhu historie a jeho vlastních vývojových etap.
Chapter contains:
2
Image
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.
Chapter contains:
2
Image
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.
Chapter contains:
2
Image
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 5/11/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/11/2023 to 12/11/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.
Chapter contains:
2
Image
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/12/2023 to 24/12/2023.

Hlavní studijní text
PDF to download

Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními etapami vývoje světového divadla, resp. divadelního umění, od jeho známých počátků do konce 19. století: tj. s proměnami divadelního jazyka od prvotního utváření divadelnosti po vznik moderního divadla v období realismu a jeho překlenutí do období modernismu, a to ruku v ruce s proměnami funkcí divadla v jednotlivých historických epochách. Nezbytnou součást pochopení vývojového procesu a jeho široké problematiky představuje prohlubování vnímavosti k dramatickým textům jednotlivých epoch, k jejich motivické stavbě, tématům, kompozici, jazyku – stejně jako jejich vnímání ve vztahu k podobám divadla (tj. divadelních realizací) v průběhu historie a jeho vlastních vývojových etap.

Chapter contains:
1
Study text

Týden 1

1. Původ a podstata divadla. Zdroje divadla (hra, rituál, mýtus, tanec, masky, vyprávění, svátek, obyčeje); divadelnost a divadlo, divadlo a kultura; divadlo každodennosti.


Úkol

Na základě Císařovy studie se zamyslete nad principem transcendentálnosti a popište jeho význam pro divadlo.

CÍSAŘ, Jan. Proč lidé potřebují divadlo. Divadelní revue VII, 1996, č. 2, s. 18–32.


Korespondenční úkol

Srovnejte nejstarší mystéria v oblasti Mezopotámie a Egypta a označte shodné momenty.



Test 1


1. Uveďte antropologické předpoklady existence divadelních prvků v lidské společnosti. Jak souvisejí s nejrozšířenější teorií o původu divadla? 

2. Znáte nějaký písemný doklad o divadelních prvcích v náboženských rituálech?

3. Jmenujte důkazy archeologické povahy, které dokládají prehistorickou etapu divadla. 

4. Představte klíčové archetypální téma rituálů a mýtů. Dokázali byste uvést příklad jeho pozdějšího zpracování?

5. Vysvětlete pojem mimeze a mimetické jednání. Jmenujte fáze mimeze.

6. Charakterizujte vztah mezi rituálem a mýtem.

7. Co bylo cílem či záměrem náboženských obřadů archaických civilizací? 

8. Představte (obecně) symbolický výklad/interpretaci starověkých mystérií


Literatura 1
PDF to download

Týden 2

2. Dramatičnost, klasické drama, starověké Řecko; tragické a komické, dionýské a apollinské. Zpěv a vyprávění, orální tradice - mýtus a epos, Homér, nejstarší divadelní (??) texty, mystéria, drama.


Úkoly

1) Seznamte se s vybraným dramatickým textem autorů Aristofana a Menandra a popište zápletku, téma, postavy, prostředí obou her. Pokuste se o jejich srovnání (na úrovni typologie postav, jazykových prostředků, tématu apod.).

2) Charakterizuje princip scénického fungování starořeckých divadelních kostýmů, jevištních dekorací a strojů.  Např. s využitím textu:

POLLUX, Julius. Onomastikon. Divadelní revue XVII, 2006, č. 1, s. 93–99.



Korespondenční úkol

Přečtěte si starořeckou tragédii (např. Oidipus král, Antigona, Elektra) a stručně popište její děj, téma, hlavní postavu. Jak se projevovala předurčenost jejího osudu?



Test 2


1. Jak spolu souvisí divadlo, kozel a bůh Dionýsos? 

2. V čem spočívala ve starověkém Řecku podstata divadla jako instituce?

3. Proč bylo na počátku rozvoje řecké tragédie tak důležité vydělení herce ze sboru? Kdo tak učinil a jak tohoto "prvního herce" označujeme? 

4. Co je to amfiteátr? Popište jej.

5. Jakými změnami procházel vztah řecké tragédie ke světu bohů, resp. k mýtu? Uveďte na příkladu tvorby tří nejvýznamnějších tzv. tragických básníků.

6. Jak patrně vznikla řecká komedie? 

7. Charakterizujte tři stadia attické komedie. 

8. Kde se provozoval řecký mimos? Jak se lišil od pantomim.


Literatura 2
PDF to download

Týden 3

3. Antické divadlo – starověký Řím; proměny divadla, jeho typy a funkce, zdroj pozdější inspirace. Divadelní slavnosti: organizace, diváci, prostor, herci, hudba a tanec, kostýmy, masky; helénistické a římské divadlo; dnešní inscenace antiky.


Test 3


1. Jaký typ divadelní produkce označujeme pojmem Atellana fabula? 

2. Uveďte druhy římské literární komedie. 

3. Vysvětlete důvod nízké obliby římské tragédie. 

4. Z jakých zdrojů čerpáme poznatky o římském divadle? 

5. Popište rozdíl v postavení herců ve starověkém divadle řeckém a římském.

6. Charakterizujte rozdíl řeckého a římského divadelního prostoru. 

7. Shrňte klíčové odlišnosti mezi podobou Plautových a Terentiových komedií.


Literatura 3
PDF to download

Týden 4

4. Středověké divadlo a drama; karneval, lidová kultura a divadlo.




Test 4


1. Popište postavení divadla po nástupu a prosazení křesťanství jako oficiálního náboženství. 

2. Jaké období a proč označujeme ´obdobím temna´? 

3. Co označujeme pojmem ludus? 

4. Charakterizujte oficium. 

5. Jak vypadaly pašijové hry a cykly a kdo je organizoval? 

6. Popište mansionové jeviště a jeho vztah k pojmu ´simultánní uspořádání´. 

7. Kdo byl Everyman? 


Literatura 4.tema
PDF to download

Týden 5

5. Typy italského divadla a dramatu od renesance; divadelní prostor, scénografie. Intermezza, divadlo dvorské, učené, lidové, taneční, zpívané, výtvarné, komedie dell´arte.



Úkoly

• Pokuste se vystihnout rozdíl v chápání divadla v antice, ve středověku a v renesanci a rovněž vliv těchto různých pohledů na uspořádání divadelního prostoru. Např. s využitím studie:

VOSTRÝ, Jaroslav. Od podívané ke scénickému obrazu. Disk 2003, č. 3, s. 21–44.

• Přečtěte si renesanční komedii Mandragora a pokuste se určit typologii jejích ústředních postav.

• Seznamte se s rozhlasovou inscenací či se záznamem inscenace Mandragora z Činoherního klubu v režii Jiřího Menzela (1965) a popište interpretaci hlavních postav vzhledem k jejich typovému základu.

• Podívejte se na záznam představení z Divadla na provázku (Commedia delľarte, režie Petr • Scherhaufer, 1974) a nalezněte příklady lazzi.



Test 5


1. Popište italskou renesanční komedii a rozdíl mezi ní a fraškou. 

2. Které žánry italského renesančního divadla byly předstupněm opery a proč.

3. Jak rozumíte pojmům terentiovské jeviště a serliovská scén.

4. Jmenujte typy commedie dell´arte. 

5. Stručně popište podobu a fungování herecké trupy provozující commedii dell´arte.

6. Co označuje termín lazzi? 

7. Uveďte možné zdroje vzniku commedie dell´arte a odůvodněte je. 

8. Jak vypadal scénář commedie dell´arte?  

9. Co byla Florentská Camerata a jaký byl její význam? Uveďte klíčové autory. 

10. Přibližte význam opery pro rozvoj scénografie a jevištní techniky. Vyberte důležité výtvarníky a přibližte jejich význam.

11. Shrňte význam inscenace opery Fuxe Costanza e Fortezza.

12. Jakými zásadními proměnami prošlo jeviště barokního divadla? 


Literatura 5
PDF to download

Týden 6

6. Anglické divadlo a drama; divadelní profesionálové; Shakespeare. Typy souborů, financování a vládní regulace divadla.


Úkoly

• Na základě četby Shakespearových textů popište konkrétní příklad využití motivu masky v jeho hře/hrách.

• K poznání průběhu divadelních produkcí v alžbětinské době může přispět film Zamilovaný Shakespeare, využívající historické poznatky o průběhu alžbětinského představení, včetně bezprostředních reakcí publika. Co vás na alžbětinském divadle při sledování filmu zaujalo či překvapilo?



Test 6


1. Z jaké tradice čerpala anglická renesanční dramatika? 

2. Jak vypadal alžbětinský prostor veřejného divadla?

3. Vysvětlete, proč byla londýnská divadla stavěna za hradbami města. 

4. Divadla Globe a Rose měla své kmenové autory. Představte je. 

5. Který z alžbětinských autorů překročil model senekovské tragédie a zdokonalil blankvers? 

6. Charakterizujte žánr dvorské masky.

7. Systematicky shrňte dílo a přínos Williama Shakespeara. 


Literatura 6
PDF to download

Týden 7

7. Španělské divadlo a drama; náboženské a výchovné divadlo; baroko. Autos sacramentale, jezuitské divadlo, Komenský, Evropané: Don Quijote, Don Juan, Faust.



Úkol

Přečtěte si hru Tirso de Moliny Sevillský svůdce a kamenný host a charakterizuje postavu Dona Juana, resp. „donjuanovský typ“.



Test 7


1. Charakterizujte španělskou renesanci. 

2. Popište corralés – typický španělský divadelní prostor. Co měl společného s alžbětinským prostorem veřejných divadel? 

3. Co označují pojmy autos a loa? 

4. Kde můžeme hledat původ typu ´grasioso´, objevujícího se v komediích zlatého věku? 


Literatura 7
PDF to download

Týden 8

8. Francouzské divadlo a drama 1500-1800; vznik, trvání a proměny stylu. Co působí na formování divadla? Normativní estetika, politika, filozofie, konkurence, monopoly, organizace hereckých společností, reformy herectví, spisy o divadle.



Úkoly

• Srovnejte vybrané Racinovo dílo (postavy, děj, vyznění) s jeho antickou dramatickou předlohou (např. Euripidův Hippolytos, Senecova Faidra ad.).

• Charakterizujte Racinův jazyk. Jakou funkci plní v jeho hře monolog?

• Přečtěte si Beaumarchaisovu Figarovu svatbu a zaměřte se na klíčový monolog Figara v 5. jednání, kde autor tradiční formu naplňuje konkrétním a aktuálním společenskokritickým obsahem: Figaro se zde představuje jako společenský mravokárce a homo politicus, vyznávající názory příslušníka revolučního čtvrtého stavu. Lze jeho slova vnímat/interpretovat jako aktuální i dnes?



Test 8


1. Jakými způsoby porušil Pierre Corneille ve své hře Cid klasicistická pravidla? 

2. Jaké neřesti vystavuje Moliére ve svých hrách (konkrétně) posměchu?

3. Přibližte zápletku Marivauxovy Hry lásky a náhody. Charakterizujte její hlavní postavy a specifický jazykový styl označovaný jako marivaudage. 

4. Stručně představte základní premisy Diderotova Hereckého paradoxu. 


Literatura 8
PDF to download

Týden 9


9. Německé divadlo a drama a jeho reformy; fenomén národních divadel (funkce dramaturga).

    Kapitola představuje fascinující vývoj německého divadla od jeho ´importovaných´ počátků po mimořádnou dramatiku velikánů Goetheho a Schillera.

    Přibližuje reformy  dvojice Gottsched–Neuberová a vysvětluje význam  Gottholda Ephraima Lessinga pro vývoj iluzivního divadla, a to i s využitím jeho významných dramatických a teoretických prací.

    Zvláštní pozornost je věnována hnutím/epochám Sturm und Drang a „výmarský klasicismus“, které daly světové dramatice dodnes uváděné klenoty v podobě dramatické (i teoretické) tvorby Schillerovy a Goethovy. 


Úkol

Pokuste se vysvětlit stěžejní myšlenku osvícenské ideologie, kterou přináší Lessingovo dílo Moudrý Nathan.



Test 9


1. Kdo je a jak se projevoval Hanswurst? 

2. Popište reformy Johanna Christopha Gottscheda a Caroline Neuber. 

3. Přibližte Lessingův spis Hamburská dramaturgie. Jaká je souvislost tohoto díla s Aristotelovou Poetikou?

4. Vystihněte základní rozdílnost dvou koncepcí Goetheho a Shillera, spjatých na jedné straně s hnutím Sturm und Drang, na straně druhé s výmarským klasicismem.

5. Uveďte některá témata, která v sobě nese Goethův Faust. 


Literatura 9
PDF to download

Týden 10

10. Evropské divadlo a drama od r. 1800 k počátkům moderního divadla; divadlo umělecké x populární (od romantismu k realismu). Typy, žánry: drama, melodrama, vaudeville, burleska, fraška. Divadelní provoz: hvězdný systém, technické novinky a divadlo.


Úkoly

• Srovnejte Pellicovu hru Francesca z Rimini s pozdějším českým zpracováním Jana Nerudy.

• Přečtěte si Lermontovovu hru Maškaráda. Jaké má vyznění či poslání? Navrhněte vhodnou interpretaci postavy Neznámého.

• V centru Nebožské komedie stojí typicky romantický konflikt člověka s realitou. Jakým způsobem jej Krasiński traktuje?



Test 10


1. Pokuste se vystihnout přínos Jeana-Baptisty Gasparda Deburaua. Uveďte některá díla – prozaická či dramatická – inspirovaná jeho životem a tvorbou. 

2. Z jaké předlohy vychází Percy Bysshe Shelley ve svém dramatu Cenci a jak ji přehodnocuje? 

3. Jmenujte další dramatická zpracování tématu hry Cenci. 

4. Hoře z rozumu: představte toto významné romantické dílo a vysvětlete jeho název. 

5. Pokuste se charakterizovat Mickiewiczovo dílo Dziady. 


Literatura 10
PDF to download

Týden 11

11. Podoby realistického dramatu; iluzivní divadlo.


Úkoly

• Přečtěte si některou Gogolovu hru a proveďte její stručnou charakteristiku (žánr, postavy, prostředí, námět, konflikt, téma).

• Přečtěte si Gorkého hru Na dně. Jak je budována zápletka a děj? Jak jsou pojaty postavy?

• Postavy Čechovových her často touží po lepším životě, ale nejsou schopny svoji touhu převést v čin – a svůj život rozmělňují v banalitě všedních dnů. Uveďte konkrétní příklad(y).



Test 11


1. Pokuste se srovnat režisérské úsilí Otto Brahma s Diderotovou hereckou teorií.

2. Která z her G. B. Shawa sloužila jako předloha pro libreto slavného muzikálu? Srovnejte tato díla.

3. Vysvětlete název hry Bouře (Ostrovskij). 

4. Podle Ostrovského hry vznikla jedna z nejvýznamnějších českých oper. Jak se jmenuje a kdo ji zkomponoval?

5. Určete hlavní podobnosti a rozdíly mezi hereckou teorií Stanislavského a Diderota. 

6. Stanislavskij ovlivnil svým dílem řadu generací. Jmenujte některé z jeho nejslavnějších žáků. 

7. Uveďte název herecké školy založené roku 1947 v New Yorku, která rozvíjí Stanislavského metodu a vychovala řadu vynikajících osobností. V čem na Stanislavského dílo navazuje? 


Literatura 11
PDF to download

Týden 12

12. Velká divadelní reforma (od Wagnera k modernismu); nové drama a inscenační divadlo. Nové výrazové prostředky, divadelní umělec - režisér; iluzívní a antiiluzivní divadlo.



Úkoly

• Přečtěte si oba dialogy a pokuste se shrnout Craigovy hlavní myšlenky:

CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2006, s. 92–172.

• Srovnejte Shelleyho drama Cenciové s Artaudovou verzí. V čem spočívá jejich odlišnost – vedle práce s jazykem?

• Odpovězte a zdůvodněte, jak by v duchu biomechaniky herec předvedl radost. Tak, že si bude složitě navozovat vnitřní motivaci radosti – nebo tak, že se několikrát zhoupne na hrazdě? Využít můžete např. text:

HYVNAR, Jan. Mejercholdova biomechanika. In týž: Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000, s. 155–180. 



Test 12


1. Vysvětlete podstatu a principy první divadelní reformy. 

2. Uveďte klíčové osobnosti a jejich přínos. 

3. Vysvětlete podstatu a principy druhé divadelní reformy. 

4. Uveďte klíčové osobnosti a jejich přínos. 

5. Pokuste se formulovat základní principy dadaistického, surrealistického a futuristického divadla. V čem spatřujete hlavní rozdíly?

Literatura 12
PDF to download

Týden 13

13. Akcentace vývojových linií v průběhu epoch (proměny podob textu, režie, scénografie, divadelní architektury, herectví).

Kapitola je zaměřena na opakování klíčových vývojových linií všech divadelních složek všech probraných epoch.

Jejím cílem je utříbení probrané látky a zvýšení orientace v celém kontextu světového divadla a jeho společenském fungování od prvopočátků po zrod moderního divadla.


Test 13


1. Popište vývoj divadelního prostoru (architektury) a scénografie

2. Shrňte podoby herectví v průběhu věků.

3. Shrňte rozvoj režie. 

4. Shrňte proměny společenského postavení/vnímání divadla jako umění (ve vztahu k divadlu jako instituci).

5. Uveďte podoby dramatických textů a jejich postupné proměny. Jmenujte klíčové žánry daných období.

6. Jmenujte klíčové dramatiky od počátků po moderní divadlo, které dnes vnímáme jako ´světové´.

7. Vyberte několik klíčových divadelních událostí a shrňte jejich epochální význam.

Informace ke studiu předmětu

Osnova:
1. Původ a podstata divadla. Zdroje divadla (hra, rituál, mýtus, tanec, masky, vyprávění, svátek, obyčeje); divadelnost a divadlo, divadlo a kultura; divadlo každodennosti.
2. Dramatičnost, klasické drama; tragické a komické, dionýské a apollinské. Zpěv a vyprávění, orální tradice - mýtus a epos, Homér, nejstarší divadelní (??) texty, mystéria, drama.
3. Antické divadlo; proměny divadla, jeho typy a funkce, zdroj pozdější inspirace. Divadelní slavnosti: organizace, diváci, prostor, herci, hudba a tanec, kostýmy, masky; helénistické a římské divadlo; dnešní inscenace antiky.
4. Středověké divadlo a drama; karneval, lidová kultura a divadlo.
5. Typy italského divadla a dramatu od renesance; divadelní prostor, scénografie. Intermezza, divadlo dvorské, učené, lidové, taneční, zpívané, výtvarné, komedie dell´arte.
6. Anglické divadlo a drama; divadelní profesionálové; Shakespeare. Typy souborů, financování a vládní regulace divadla.
7. Španělské divadlo a drama; náboženské a výchovné divadlo; baroko. Autos sacramentale, jezuitské divadlo, Komenský, Evropané: Don Quijote, Don Juan, Faust.
8. Francouzské divadlo a drama 1500-1800; vznik, trvání a proměny stylu. Co působí na formování divadla? Normativní estetika, politika, filozofie, konkurence (oficiální vs. neoficiální divadla), monopoly, organizace hereckých společností, reformy herectví, spisy o divadle.
9. Německé divadlo a drama a jeho reformy; fenomén národních divadel (funkce dramaturga).
10. Evropské divadlo a drama od r. 1800 k počátkům moderního divadla; divadlo umělecké x populární (od romantismu k realismu). Typy, žánry: drama, melodrama, vaudeville, burleska, fraška. Divadelní provoz: hvězdný systém, technické novinky a divadlo.
11. Podoby realistického dramatu; iluzivní divadlo.
12. Velká divadelní reforma (od Wagnera k modernismu); nové drama a inscenační divadlo. Nové výrazové prostředky, divadelní umělec - režisér; iluzívní a antiiluzivní divadlo.
13. Akcentace vývojových linií v průběhu epoch (proměny podob textu, režie, scénografie, divadelní architektury, herectví).

Podmínky absolvování
Účast na seminářích (75 %).
Aktivní a podnětná účast při diskusích a analýzách.
Orientace v doporučené literatuře.
Přehled o aktuálním českém divadelním kontextu.
Dobrá orientace v jednotlivých etapách kulturních dějin.
Obecná znalost české a světové literatury, dramatické literatury zvlášť.
Plnění tvůrčích úkolů zadávaných během semestru.
Seminární práce (cca 5–10 normostran textu).

Literatura
Povinná literatura:
BRAUN, K. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav, 1993.
BROCKETT, O. G. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999.
CÍSAŘ, J. Přehled dějin českého divadla. Praha: NAMU, 2006, 2009.
CÍSAŘ, J. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice: Krajské kulturní středisko České Budějovice, 1990.
ČERNÝ, F. (ed.) Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983.
STEHLÍKOVÁ, E. Antické divadlo. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum, 2005.
Doporučená literatura:
BROOK, P. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
BROOK, P. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.
HYVNAR, J. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000.

LEHMANN, H. T. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
PAVIS, P. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Praha: Divadelní ústav, 2003.
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od Goetheho a Schillera po Reinhardta. Bratislava: NOC, 1998.
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od neandertálca po Meiningenčanov. Bratislava: NOC, 1998.
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999.