ARTAVTBP57 Možnosti interpretace uměleckého díla

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D. (přednášející)
MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Rozvrh
každou lichou středu 9:45–11:20 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTBP57/A: každou lichou středu 11:25–13:00 D1, J. Orlová
Předpoklady
FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky budou orientovány spíše teoreticky: budou postupně představeny základní možnosti, jak k literárnímu dílu přistupovat. A to ve třech elementárních skupinách: na úrovni teorie bude poukázáno na to, jaké jsou výhody a nebezpečí akcentace jednoho ze tří členů literární komunikace (autor-dílo-čtenář). V oblasti historické budou přednášky problematizovat především suverenitu, se kterou jaksi samozřejmě členíme literární vývoj tak, jako by šlo o cosi imanentního, nikoli o analýzy vložené do tohoto vývoje ex-post, a to s důrazem na vývoj v posledním století a především v souvislosti s rozpaky, které jsou patrné v historických analýzách „současnosti“ poezie. Na úrovni kritické bude poukázáno na to, jaké kritické typy se dnes v literárním životě prosazují a jak vlastně básnický text interpretují, jaká jsou omezení toho kterého typu. Toto vše bude samozřejmě neustále ozkušováno na praktickém poli – totiž nezmizí ze zřetele otázka, jak se takto nabyté informace mohou zúročit, případně už zúročují ve způsobu práce s básněmi v televizním a obecně audiovizuálním prostředí.
Osnova
  • 1. Kdo co je umění.
  • 2. Otázka estetické funkce.
  • 3. Dílo jako text.
  • 4. Autor a jeho zaměření.
  • 5. Dílo jako struktura, dílo jako otevřený systém.
  • 6. „Čtenář“ a jeho práva a povinnosti.
  • 7. Otázka ceny uměleckého díla.
  • 8. Umělecký provoz.
  • 9. Literární život a jeho specifika včera a dnes.
  • 10. Kritické „čtení“ uměleckých děl.
  • 11. Intepretace a použití.
  • 12. K otázce nadinterpretace.
  • 13. Má interpretace hranice?
Literatura
    povinná literatura
  • ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha, Karolinum, 2005. info
  • FRIEDRICH, H. Struktura moderní lyriky. Brno: Host 2005.
  • ČERVENKA, M. – JANKOVIČ, M. – KUBÍNOVÁ, M. – LANGEROVÁ, M. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Praha: Torst 2002.
  • KOŤÁTKO, P. Interpretace a subjektivita. Praha: Filosofia 2006.
  • OSOLSOBĚ, I. Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Brno: Host 2002.
    doporučená literatura
  • BLAŽÍČEK, P. Kritika a interpretace. Praha: Triáda 2002.
  • ECO, U. Dějiny krásy. Praha, 2005. info
  • ECO, U. O literatuře. Praha: Argo 2004.
  • ECO, U. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006. info
  • FRYE, N. Anatomie kritiky. Brno, 2003. info
Výukové metody
přednášky, semináře, analýza, interpretace, diskuse, prezentace, domácí cvičení
Metody hodnocení
ústní, obrazová prezentace (referát, ppt)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2024/ARTAVTBP57