HKDRPBP031 Moderní metody zpřístupnění kulturního dědictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Milena Botlíková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Milena Botlíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Milena Botlíková, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Po 16:25–17:10 H4
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
HKDRPBP031/A: Po 17:15–18:00 H4, M. Botlíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na problematiku moderního zpřístupnění kulturního dědictví formou digitalizace, přenosu ikonografie, kartografie ad. Přiblíženy jsou moderní elektronické metody, které umožňují zpřístupnění kulturního dědictví co nejširší veřejnosti; vysvětleny jsou přínosy online zpřístupnění kulturního dědictví pro vzdělávací a vědecké účely, pro obnovu a zachování hmotných památek a také přínosy pro znevýhodněné osoby. Charakterizovány jsou činnosti související s digitalizací a online zpřístupněním kulturního dědictví, manipulace s digitálními kopiemi, komunikace a propagace kulturního dědictví. Studenti se seznámí s možnostmi vyhledávání a prezentace získaných informací koncovému uživateli, poznají hlavní tuzemské a zahraniční organizace působící v oblasti digitalizace a zpřístupnění kulturního dědictví. Obsah seminářů je zaměřen na prezentaci konkrétních příkladů zpřístupnění kulturního dědictví a na práci v systémech, které studenti využijí jako nástroj při studiu původních materiálů a zpracování seminární práce.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, využívané metody, literatura, specifické prameny a informační zdroje.
  • 2. Problematika kulturního dědictví a zpřístupnění kulturního dědictví s využitím elektronických metod, význam a role, současná podoba, základní pojmy a terminologie.
  • 3. Chronologický vývoj problematiky zpřístupnění kulturního dědictví, organizace a projekty zaměřené na ochranu a zpřístupnění kulturního dědictví v minulosti, jejich úspěšnost a příklady dobré praxe.
  • 4. – 5. Zpřístupnění mezinárodního kulturního dědictví UNESCO (E-Heritage, DigiCULT, Memory of the World Programme ad.).
  • 6. Digitální zpřístupnění knihovních fornů (World Digital Library, American Memory Library of Congress Project, Europeana). Masová digitalizace dokumentů (Google Book Search atd.)
  • 7. Evropské iniciativy zpřístupnění kulturního dědictví a digitalizace dokumentů.
  • 8. – 9. Zpřístupnění kulturního dědictví v ČR (vývoj, koncepty, systematická digitalizace, NKP).
  • 10. Zpřístupnění a činnosti v oblasti digitalizace a zpřístupnění kulturního dědictví v ČR (Kramerius, Manuscriptorium, Digitalizační středisko AV, digitalizace starých tisků NTK, Paměť národa aj.)
  • 11. Systémy zaměřené na zpřístupnění a propagaci regionální kultury.
  • 12. Možnosti využití moderního zpřístupnění kulturního dědictví v cestovním ruchu (kulturním turismu).
  • 13. Závěrečná syntéza získaných vědomostí.
Literatura
    povinná literatura
  • Ministerstvo kultury České republiky a Národní knihovna České republiky. Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2017–2020. Praha 2017.
  • Copeland, T. Edukace jako cesta ke zkvalitňování péče o kulturní dědictví pohledem zahraničních odborníků. Praha 2016.
  • Cubr, L. Dlouhodobá ochrana digitálních dokumentů. Praha 2010.
  • Lu, D. – Pan, Y. Digital preservation for heritages: technologies and applications. New York 2010.
  • Gausdal, L. R. Cultural heritage for all – on digitisation in the archive, library and museum sector. Oslo 2006.
    doporučená literatura
  • Dokumenty, materiály
  • E-heritage UNESCO (http://www.unesco.org/new/en/newdelhi/areas-of-action/culture/culture-and-development/e-heritage/), Europeana (https://www.europeana.eu/portal/cs), Google Books (http://books.google.com/)
  • Kramerius NK ČR (http://kramerius.nkp.cz/), Manuscriptorium (http://www.manuscriptorium.com/)
  • Online Computer Library Center (www.oclc.org).
  • Digital Cultural Heritage Conference (https://pro.europeana.eu/).
  • SKIP. Evropský průvodce kompetencemi v oboru knihovnických a informačních služeb. Praha, 2006. ISBN 80-85851-17-2. info
  • Koncepce trvalého uchování knihovních sbírek tradičních a elektronických dokumentů v knihovnách ČR do roku 2010. Knihovna, [online] (http://knihovna.nkp.cz/knihovna52/koncepce_uchovavani.htm).
  • Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015 včetně internetizace knihoven: knihovny pro EVROPU 2020. Národní knihovna ČR, [online] (http://knihovnam.nkp.cz/docs/koncepce2011-14/Koncepce_PIK_Rozp.doc).
Metody hodnocení
Písemný test. Docházka na semináře (75 %). Seminární práce a její prezentace.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2024/HKDRPBP031