FPF:HKDRPBP041 Terénní praktikum se zaměřením - Informace o předmětu
HKDRPBP041 Terénní praktikum se zaměřením na kulturní dědictví příhraničních regionů
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 0/2/0. + 2 dny. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Koudelová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Kouřilová (cvičící)
PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Zezula (cvičící) - Garance
- PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Historie a kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, HKDvRP)
- Cíle předmětu
- Předmět rozšiřuje a prohlubuje teoretické znalosti o kulturních dějinách a dědictví v rovině praktické a organizační. Představuje vybraná témata, kulturně-historické události a destinace česko-polského/-rakouského/-německého/-slovenského příhraniční, resp. události a destinace s mezinárodním kontextem, prezentované paměťovými institucemi (muzei, skanzeny, instalovanými objekty), veřejnými a privátními subjekty (kulturní a volnočasová zařízení ad.) doma či v zahraničí, případně na obou stranách hranice. Umožňuje tak poznání a komparaci odlišných pojetí prezentace, technického zajištění, průvodcovské praxe, resp. odlišné interpretace v závislosti na historické zkušenosti. Vede k samostatnému uvažování studentů a vlastní interpretaci, zúročeným v návrhu alternativního projektu/programu prezentace, animace a interpretace zvolených kulturně historických témat. Předmět je organizován ve spolupráci s odbornými zařízeními se zaměřením na aktivity spojené s prezentací a edukací kulturního dědictví doma a v příhraničních oblastech. Studenti se mohou zapojit do běžících projektových aktivit. Příklady tematického zaměření praktik: Broumovsko a Czeski kątek; Hradec nad Moravicí a Racibórz; Městské rezervace v Podyjí/Waldviertl.
- Osnova
- 1. Úvod, metody, literatura, informační zdroje.
- 2. Regiony a příhraničí, euroregiony a jejich role při prezentaci kulturního dědictví.
- 3. Typologie institucí s programy zaměřenými na prezentaci kulturního dědictví; shody a rozdíly v mezinárodním kontextu.
- 4. – 6. Příkladové prezentace institucí v česko- německém/rakouském/polském/slovenském příhraničí s výraznými programy/akcemi zaměřenými na prezentaci, animaci a edukaci kulturních dějin/dědictví.
- 7. – 10. Příprava individuálního projektu/programu.
- 11. Rozbor, skupinová obhajoba a hodnocení individuálního projektu.
- 12. – 13. Příprava a realizace praktika – návštěvy/exkurze do instituce se zaměřením na prezentaci kulturního dědictví v příhraničí (2 dny).
- Literatura
- doporučená literatura
- Euroregion Silesia. Překračujeme hranice. Opava 2008.
- Forum Muzeów Domowych, 1-2. Wrocław 2012-2014.
- Matuško, A. – Dokoupil, J. – Preis, J. – Rousová, M. – Kaňka, L. Euroregion Šumava. Praha 2012.
- Palatková, M. Prolínání destinací a destinační partnerství. Praha, 2007. info
- Východská, H. Vlastivěda česko-bavorského pohraničí. Plzeň 2015.
- Euroregion Glacensis. Časopis.
- Příkladové instituce
- Muzeum Těšínska (ČR); Muzeum Śląska Cieszyńskiego (PR)
- Muzeum Slezský venkov Holasovice (ČR); Farska Stodoła Biedrzychowice (PR)
- Historický park Bärnau (SRN); Tachov (ČR)
- Jablunkovské šance – možnosti prezentace v ČR, SR.
- Muzea a sbírky sdružené v Sieci Muzeów Domowowych (PL, ČR)
- Metody hodnocení
- Ústní rozprava. Návrh projektu/produktu; docházka na semináře (75%), povinná účast na praktiku v terénu.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/HKDRPBP041