HKDRPNP003 Archeologické dědictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/2/0. + 1 den. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Zezula (cvičící)
Garance
PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HKDRPNP003/A: každý lichý čtvrtek 14:45–18:00 H7, M. Zezula
Předpoklady
Znalost českých a středoevropských dějin.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje s problematikou archeologického dědictví, jeho obsahem a strukturou, se způsoby jeho uchování, ochrany a prezentace. Upozorňuje na potenciál ve vztahu k historii lidstva a jeho vztahu k přirozenému prostředí od počátku vývoje až do novověku, seznamuje s archeologií jako vědním oborem, poskytuje základní přehled jejího vývoje a proměn paradigmatu. Představuje archeologické dědictví v regionální praxi (veřejná správa a samospráva; podnikatelská a soukromá sféra, památková péče). Věnuje pozornost významným archeologickým nálezům jejich interpretaci, významu pro interdisciplinární vnímání historie a prezentuje vybrané zásadní domácí a zahraniční archeologické lokality z období od pravěku do novověku, vypovídající o vývoji lidské společnosti a splňující současně předpoklady zařazení mezi klientsky zajímavé destinace ad. Poukazuje na rostoucí roli archeologického i jiného kulturního dědictví v oblasti edukace, organizace a realizace volnočasových aktivit a v cestovním ruchu (kulturním turismu). Představuje experimentální archeologii. Součástí výuky je prezentace archeologického naleziště/dědictví.
Výstupy z učení
Základní orientace v archeologické problematice, památkové péči a příslušné legislativě. Znalosti v rozsahu přednášek a základní literatury. Schopnost aplikace poznatků v praxi.
Osnova
  • 1. Terminologie, metodologie, prameny, literatura.
  • 2. Archeologie – základní charakteristika vědeckého oboru, možnosti jeho působení v regionu (aplikovaný výzkum, záchranné výzkumy ad.).
  • 3. Výzkumné a odborné instituce se zaměřením na archeologický výzkum, péči o archeologické dědictví/nálezy, prezentaci (AV ČR, Národní památkový ústav, univerzitní prostředí, nestátní subjekty).
  • 4. – 5. Archeologické dědictví: chronologické aspekty, typologie, významné evropské a světové lokality, nálezy.
  • 6. Standardní a speciální způsoby prezentace (muzea, archeoskanzeny, archeoparky).
  • 7. – 10. Příkladové prezentace vybraných archeologických lokalit z období od pravěku do novověku.
  • 11. – 13. Příkladová prezentace aktuálních archeologických nálezů v terénu ve spolupráci s regionálními a příhraničními výzkumnými a paměťovými institucemi (+ 1 den exkurze).
Literatura
    povinná literatura
  • Gojda,M. Archeologie krajiny,Vývoj archetypů kulturní krajiny,Praha 2000. info
  • Podborský, V. Úvod do studia archeologie. Brno, 2012. info
  • Neustupný, E. Metoda archeologie. Plzeň, 2007. info
    doporučená literatura
  • Klápště, J. Proměna českých zemí ve středověku. Praha, 2005. info
  • Kolář, F. (ed). Opavské hradby. Opava-Ostrava 2013.
  • Kolář, F. – Zezula, M. a kol. (edd.). Krnov. Historie, archeologie. Ostrava 2015.
  • Lutovský,M. Ilustrovaná encyklopedie slovanské archeologie v Čechách, na Moravě a ve Slezsku,Praha 2001. info
  • Měřínský,Z. České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu,,I-II.,Praha 2002,2006. info
  • Renfrew, C. - Bahn, P. Archaeology: Theories, Methods and Practice. London, 1991. info
  • Smetánka, Z. Archeologické etudy. Osmnáct kapitol o poznávání středověku. Praha, 2003. info
  • Smetánka,Z. Legenda o Ostojovi,Praha 2004. info
  • Malina, O. Archeologie a montánní dědictví. NPÚ Praha, 2014. URL info
  • Matoušek, V. Třebel. Obraz krajiny s bitvou. Praha, 2006. info
    neurčeno
  • Úmluva o ochraně archeologického dědictví, Valletta 1972, [on-line] (http://www.npu.cz/pro-odborniky/pamatky-a-pamatkova-pece/zakony-mezinarodni-dokumenty/mezinarodni-dokumenty/umluva-archeologicke-dedictvi/#_ftn1).
Výukové metody
Přednášky, semináře, cvičení a terénní exkurze.
Metody hodnocení
Písemný test a ústní rozprava. Docházka na seminář (75%); referát.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/HKDRPNP003