FPF:HKDRPNP008 Prameny, literatura, inf. zdro - Informace o předmětu
HKDRPNP008 Prameny, literatura, informační zdroje
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Historie a kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, HKDvRPnp)
- Kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, N7106 HiSt)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl poskytnout základní metodické vybavení pro shromažďování a vyhodnocování dat, badatelskou a praktickou činnost v oblasti kulturně historického vývoje, kulturního dědictví a jejich aplikace v regionální praxi, turismu ad. Poskytuje orientaci v typologii informačních zdrojů v obecné rovině (primární, sekundární, terciální ad.). Charakterizuje tradiční historické prameny (písemné/úřední, neúřední, osobní povahy; ikonografické; kartografické; hmotné prameny) a moderní/soudobé prameny (filmové a fotografické; orální výpovědi/vzpomínky, rozhovory, elektronické zdroje ad.); upozorňuje na edice pramenů písemných, ikonografických ad. Představuje možnosti typologie literatury využitelné pro historické bádání a jeho aplikaci do regionální praxe a kulturního turismu ((vědecká, populárně naučná, vlastivědná, beletrie), Představuje postupy a pravidla práce s literaturou, představuje základy heuristiky, kritiky informací. Seznamuje s postupy a metodami práce, vč. analýzy, kritických postupů, interpretace, hodnocení, komparace. V rámci semináře se studenti seznamují s originálními prameny, tematicky zaměřenými soubory literatury a informačních zdrojů k vybraným okruhům kulturního dědictví a jejich zpracování do volnočasového/turistického produktu, pro řešení odborného zadání, studentské práce ad., jsou upozorněni na potřebu a způsoby ověřování informací z otevřených internetových zdrojů.
- Osnova
- 1. Úvod, studijní literatura k předmětu.
- 2. Struktura informačních zdrojů z hlediska informačních studií; z hlediska historických věd.
- 3. Historické prameny: typologie, názvosloví, vypovídací hodnota a věrohodnost.
- 4. Moderní/soudobé informační zdroje.
- 5. Postupy a metody při využití pramenů a informačních zdrojů.
- 6. Příkladové prezentace pramenů ke zvolenému tématu; edice pramenů.
- 7. Literatura, možnosti kategorizace. Postupy a pravidla při práci s literaturou s ohledem na cíl zjišťování a aplikaci poznatků.
- 8. Specifika literatury k oblasti kulturního dědictví a jejího využívání pro praxi (animace, prezentace, volnočasová sféra, kulturní turismus ad.).
- 9. – 10. Příkladové prezentace literatury ke zvolenému tématu.
- 11. Elektronické a digitální informační zdroje, jejich typologie, zvláštnosti, kritika.
- 12. – 13. Heuristika, analýza a interpretace literatury, pramenů a informačních zdrojů ke zvolenému tématu z hlediska žánru textu/produktu (příkladová cvičení).
- Literatura
- povinná literatura
- Fabián, Ondřej. Elektronické informační zdroje. 2009. info
- Horský, J. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy. Praha 2009. info
- KAPOUN, Pavel. Informační zdroje. OSU, 2013, 77 s. info
- Kolektiv autorů. Úvod do studia dějepisu. Díl I. Brno, 2014. info
- Vymětal, J. Informační zdroje v odborné literatuře. Praha 2010.
- doporučená literatura
- Anderson, I. History and computing, [on-line] (https://www.history.ac.uk/makinghistory/resources/articles/history_and_computing.html).
- Merhaut, L. Co říci o české Wikipedii,[on-line] (www.ipsl.cz/index.php?id=173&menu=echa&-sub=echa&str=aktualita.php).
- Další informační zdroje dle zvolených témat k výuce.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
Docházka na seminář (75%); referát. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/HKDRPNP008