HKDRPNP028 Terénní praktikum se zaměřením na osoby se specifickými potřebami

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/1/0. + 2 dny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Jana Stuchlíková (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozšiřuje a prohlubuje teoretické znalosti o kulturních dějinách a dědictví v rovině praktické a organizační; prohlubuje dovednosti při aplikaci přístupného turismu. Představuje vybraná témata, kulturně-historické události a destinace česko-polského/-rakouského/-německého/-slovenského příhraničí, zejména paměťové instituce (muzea, skanzeny) a instalované objekty. Věnuje zvláštní pozornost připravenosti institucí/programů pro využití v rámci přístupného turismu ze strany osob se specifickými potřebami (věková, sociální, zdravotní a mentální omezení). Umožňuje poznání a komparaci odlišných pojetí prezentace, technického zajištění a zpřístupnění, průvodcovské praxe ad. Vede k samostatnému uvažování studentů, zúročenému v návrzích alternativního projektu/programu prezentace, animace a interpretace zvolených kulturně historických témat pro osoby se specifickými potřebami, doprovodných tiskovin a pomůcek ad.

Předmět je organizován ve spolupráci s odbornými zařízeními se zaměřením na aktivity spojené s prezentací a edukací kulturního dědictví doma a v příhraničních oblastech. Studenti se mohou zapojit do běžících projektových aktivit.

Příklady tematického zaměření praktika:
Broumovsko a Czeski kątek; Hradec nad Moravicí a Racibórz; městské rezervace v Podyjí/Waldviertl a ve Slezsku.
Osnova
  • 1. Úvod, metody, literatura, informační zdroje.
  • 2. Regiony a příhraničí, euroregiony a jejich role při prezentaci kulturního dědictví.
  • 3. Přístupný cestovní ruch.
  • 4. Typologie institucí s programy zaměřenými na prezentaci kulturního dědictví; připravenost na návštěvníky – osoby se specifickými potřebami.
  • 5. – 6. Příkladové prezentace institucí v česko- německém/rakouském/polském/slovenském příhraničí s výraznými programy/akcemi zaměřenými na prezentaci, animaci a edukaci kulturních dějin/dědictví.
  • 7. – 10. Příprava individuálního projektu/programu.
  • 11. Rozbor, skupinová obhajoba a hodnocení individuálního projektu.
  • 12. – 13. Příprava a realizace praktika – exkurze do příhraniční destinace s aplikací přístupného cestovního ruchu (cca 2 dny).
Literatura
    povinná literatura
  • Filipiová, D. Život bez bariér. Praha, 1998. info
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • Havlůjová, H. – Hudec, P. – Jordánová, K. – Indrová, M. Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér. Praha 2015.
  • Inkluzívní průvodcovská činnost. Příručka pro průvodce cestovního ruchu osob se specifickými potřebami. Třinec 2018.
  • Jančo, M. - Burešová, K. - Šefců, O. Jak dobýt hrad. Památky takřka bez bariér. Praha, 2007. info
  • Další literatura dle zvolené destinace.
Metody hodnocení
Ústní rozprava. Docházka na seminář (75%); referát; povinná účast na praktiku v terénu.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.