FPF:UBKCJLBP30 Základy editorské praxe 2 - Informace o předmětu
UBKCJLBP30 Základy editorské praxe 2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jakub Sichálek, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jakub Sichálek, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Základní znalost textologické terminologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FPF, CJAL)
- Cíle předmětu
- Přednáška podává základní informace související s problematikou ediční praxe. Seznamuje se základními postupy práce s textem určeným k vydání, jeho jazykovou úpravou, psaním ediční poznámky, tvorbou komentáře, záznamem variant. Příklady volí ze starších i novějších kanonických děl nejen české, ale i světové literatury (např. F. Kafky).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu:
- schopen napsat ediční poznámku, komentář, případně zaznamenat různočtení. - Osnova
- Dílo Franze Kafky a ediční praxe.
- Produkce a recepce textu.
- Slezské písně Petra Bezruče.
- Kritéria editorského přístupu.
- Život svaté Kateřiny, Život Jozefóv.
- Příprava textu k vydání.
- Jazyková úprava textu: textový pramen a pravopisná norma.
- Ediční poznámka a textově kritický aparát.
- Komentář (literárněhistorický, lingvistický apod.), vysvětlivky, slovníček.
- Různočtení (varianty).
- Ediční zpracování dokumentů a odborných textů.
- Literatura
- povinná literatura
- Editologie. Od náčrtu ke knize. Praha: ÚČL AV ČR, 2018. info
- ŠPIRIT, M. Textologie dnes. Příručka pro začínající editory. Praha: ÚČL AV ČR, 2019. info
- doporučená literatura
- ČERVENKA, M. Textologické studie. Praha, 2009. info
- DAŇHELKA, J. Textologie a starší česká literatura. Ed. J. Sichálek. Praha: ÚČL AV ČR, 2013.
- CHARYPAR, M. Prameny Máchova Máje. Fakta a hypotézy. Praha: Akropolis -- ÚČL AV ČR, 2018.
- SMOLKA, Z. Básník mezi legendami, mýtem a realitou. Šenov u Ostravy: Tilia, 2002.
- Výukové metody
- Frontální výuka (přednáška) formou prezentace s doprovodným slovem, diskuse, praktická cvičení, týmové a individuální úkoly s žádnou nebo minimální domácí přípravou.
- Metody hodnocení
- Účast na výuce, průběžné prezentace (výstupy či řešení) praktických, úkolů. Závěrečný test (10 otázek + 1 úkol), pro splnění je třeba mít správně zodpovězeno nejméně 7 otázek.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UBKCJLBP30