FPF:UBKKDBK001 Scénická propedeutika - Informace o předmětu
UBKKDBK001 Scénická propedeutika
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 8p+8s/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Pavel Ondruch (přednášející)
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. (přednášející)
MgA. Pavel Ondruch (cvičící)
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Čeština
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Jde o praktický seminář zaměřený na základní pojmy z divadelní režie, dramaturgie, scénografie a produkce s důrazem na vnímání scénického prostoru. Cílem studia je uvědomělé rozvíjení (kultivace) scénického smyslu z hlediska odkrývání (dramatických) možností textu na příkladu zvolené scény-situace jejím rozhráním v čase a prostoru (tj. inscenační interpretací), na kterém se podílejí jednotlivé (základní) složky jevištního výrazu a jejich představitelé ve vzájemném dialogu.
- Výstupy z učení
- Schopnost interpretace scén, jejichž autory jsou sami posluchači v příslušných rolích (tj. jako režiséři, dramaturgové, scénografové, herci). Tvořivá spolupráce na inscenování alespoň jednoho (rozvinutého) scénického výjevu. Schopnost teoretické reflexe vlastní práce a práce svých kolegů.
- Osnova
- 1. Základní teatrologické pojmy.
- 2. Pocítění prostoru (rozvíjení smyslu pro prostor a hereckého partnera).
- 3. Režie jako řemeslo (základní principy mizanscénování).
- 4. Každodenní život jako inspirační zdroj pros tavbu vlastní situace.
- 5. Rozehrání vlastních situací v prostoru s kolegy (komunikace režisér-herec-dramaturg).
- 6. Analýza dramatického textu (s důrazem na dramatický a situační potenciál).
- 7. Dramaturgicko-režijní koncepce (obsazení, prostorové rozvržení dané situace).
- 8. Herectví jako umění a režie jako umění (základní rozdíly mezi prací herce a režiséra).
- 9. Realizace dramaturgicko-režijní koncepce (produkční zajištění pro realizaci prostorového rozvržení atp.).
- 10. Divadelní reflexe jako umění (rozvíjení schopnost vnímání a formulování toho, co se na scéně opravdu děje).
- 11. Proces zkoušení jako umění (inspirační zdroje během zkoušení, reflexe kolegů jako tvůrčí podnět) 1.
- 12. Proces zkoušení jako umění (inspirační zdroje během zkoušení, reflexe kolegů jako tvůrčí podnět) 2.
- 13. Prezentace vlastního díla.
- Literatura
- povinná literatura
- KREJČA, O. Divadlo jsou herci, Praha 2011.
- EJZENŠTEJN, M. S. Umenie mizanscény I. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. info
- EJZENŠTEJN, M. S. Umenie mizanscény II. Bratislva: Divadelný ústav, 1999. info
- PÁCL, Š. Slovo v prostoru (Scénické řešení a divácký prožitek dramatu), Praha 2015.
- EJZENŠTEJN, S. M.:. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1961. info
- doporučená literatura
- VOSTRÝ, J. Režie je umění. Praha, 2001. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, samostatná četba, průběžné úkoly
- Metody hodnocení
- Účast na seminářích. Schopnost interpretace scén a teoretické reflexe vlastní práce a práce kolegů.
- Informace učitele
- https://is.slu.cz/auth/predmety/sylaby_plneni?fakulta=1924;obdobi=457;pvysl=4963640#errmesg
https://www.slu.cz/fpf/cz/profil/10750 - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/UBKKDBK001