UBKKDBK025 Týmová práce

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2025
Rozsah
4p+8s/sem. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavla Bergmannová (přednášející)
Mgr. Pavla Bergmannová (cvičící)
Garance
Mgr. Pavla Bergmannová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je propojení teoretických poznatků týkajících se problematiky týmové práce s konkrétními praktickými aplikacemi nabytých znalostí. Studenti se nejprve seznámí se specifiky a klíčovými koncepty týmové práce (principy výběru členů týmu a jeho vedení, vymezení rolí členů týmu, jejich vliv na efektivnost práce). V seminární části výuky, která bude probíhat zčásti formou samostatné práce a z části pod vedením pedagoga v rámci individuálních konzultací, se pak studenti zapojí v různých rolích a pozicích do jednotlivých uměleckých projektů (např. filmová tvorba, realizace divadelních inscenací či scénických čtení, organizace oborově zaměřených festivalů, výstav, realizace studentského časopisu atp.). Podmínkou absolutoria předmětu je zdařilá realizace těchto projektů, která konkrétně ověří schopnosti týmové práce studentů. Smyslem předmětu je rozvíjet dispozice studentů pro společnou kreativní spolupráci a získat praktické zkušenosti z tvůrčího procesu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: 1. definovat základní týmové dovednosti, strukturu, role týmu a důležité aspekty pro efektivní týmovou spolupráci 2. vymezit a na základě praktických aktivit cvičení zhodnotit své postavení v rámci studijní skupiny z hlediska týmových rolí, komunikace či spolupráce
Osnova
  • 1. Úvod do teorie týmové práce.
  • 2. Cíle a normy. Vedení a řízení.
  • 3. Umění budování týmu: struktura, stavba skupiny. Pozice a role. Atmosféra ve skupině.
  • 4. Proces řešení problému týmovou prací.
  • 5. Týmová práce a profesionální etika.
  • 6. Jak dosáhnout efektivity týmové práce.
  • 7. Týmová práce v rámci realizace kulturního festivalu.
  • 8. Týmová práce v rámci realizace filmového díla.
  • 9. Týmová práce v rámci realizace divadelní inscenace.
  • 10.–12. Praktická realizace projektu (festival, filmové dílo, divadelní inscenace, scénické čtení).
  • 13. Opakování.
Literatura
    povinná literatura
  • FRIEDLOVÁ, M. (ed.). Umění: prostor pro život a hru. Manažer mediace umění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.
  • SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: VŠUP, 2008.
  • DVOŘÁK, J. Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005.
    doporučená literatura
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001.
  • MYERS, D, G. Sociální psychologie. Brno: Edika, 2016.
  • BĚLOHLÁVEK, F. Jak vést svůj tým. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1975-7.
  • ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004.
  • ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004.
  • ADAIR, J. E. Jak efektivně vést druhé: Příručka sebezdokonalování pro manažery. Praha: Management Press, 1993.
  • HAYES, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
  • STUCHLÍK, R. Tým snů. Praha: Grada, 2008.
  • ADAIR, J. E. Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press, 1994.
  • KAISER, M. M. Strategické plánování v umění. Praha: Institut umění, 2009.
  • PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2706-6.
Výukové metody
Skupinová práce, modelové situace, skupinová diskuse, prezentace, skupinové projekty, studium literatury, domácí příprava.
Metody hodnocení

1. Aktivní účast v přednáškách a seminářích (70% účast). 

2. Vypracování následujících dvou úkolů v rámci společné práce v týmu:

a) Vytvořte společně ideální personální strukturu organizačního týmu Festivalu Na cestě, sestavte hierarchii funkcí a detailně zdůvodněte jednotlivé role v týmu.

b) Společně připravte návrh konceptu Noci divadel v rámci prezentace studentů Kulturní dramaturgie v divadelní praxi a jejich tvorby - téma Hrdinové.  Vytvořte návrh kompletního programu  (dramaturgická volba programu a návrh plánu realizace) – a to s ohledem na vámi zvolené místo realizace v Opavě (volba závisí na vás). Konkrétně se zaměřte na tyto záležitosti:

  • Místo a čas konání (kde se bude realizovat a v jakém časovém rozsahu)
  • Struktura programu (časový harmonogram s konkrétním uvedením aktivit a jejich specifikace = workshopy, ukázky z tvorby, improvizace, prohlídka zákulisí, besedy, zábavné hry apod.)
  • Rozdělení rolí v organizačním týmu (zdůvodněte je a  specifikujte náplň práce)
  • Propagace (co vše a kde bude k propagaci využito, zpracujte návrh pozvánky na sociální sítě)
  • Rozpočet a plán zajištění (technika, personál, dobrovolníci).

Oba úkoly zpracujte v rámci práce v týmu do písemné podoby a zašlete vyučujícímu. Zároveň připravte prezentaci v programu PowerPoint, kterou  představíte v rámci obhajoby projektu před pedagogem.

Přípravu projektu je vhodné průběžně konzultovat s vyučujícím.


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2025/UBKKDBK025