FPF:UBKVKKNK05 Sociální komunikace a média 1 - Informace o předmětu
UBKVKKNK05 Sociální komunikace a média 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 16 hod/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předmět mohou splnit všichni studenti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, KNIH-nav)
- Cíle předmětu
- Základním cílem předmětu je rozšířit znalosti studentů v oblasti psychologických aspektů komunikace a navázat je na komunikaci probíhající ve společnosti. Dále se předmět zaměří na mediální a masovou komunikaci s jejich možnostmi a problémy. Ty budou poté navázány na problematiku mediální gramotnosti. V závěru se bude předmět věnovat trendům ve společnosti. Seminář bude rozvrstven mezi koncepty narušující správnou komunikaci, problematiku bezpečnosti a násilí v médiích a praktické zásady mediální gramotnosti.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice sociální komunikace a médií;
- prokázat schopnosti spojené s mediální gramotností; - Osnova
- Obsahová náplň předmětu:
1.-2. Psychologické aspekty komunikace 3.-4. Mediální komunikace, masmediální komunikace, prvky, zákonitosti 5.-6. Modely komunikačních procesů 7.-8. Typologie komunikačních procesů 9.-10. Mediální gramotnost 11.-12. Komunikace ve virtuální realitě, gamifikace a multitasking
- Obsahová náplň předmětu:
- Literatura
- povinná literatura
- VONDRUŠKA, Vlastimil. O svobodě myšlení. Vydání první. Brno: MOBA, 2021. 372 stran. ISBN 978-80-243-9457-2.
- NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. První vydání. Praha: Grada, 2018. 189 stran. ISBN 978-80-271-0716-2.
- ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži: propaganda, konspirace a dezinformační válka. 3., rozšířené vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2022. 308 stran. ISBN 978-80-7684-056-0.
- doporučená literatura
- ATHERTON, Julie. Strategie sociálních médií: praktický průvodce tvorbou marketingové strategie pro sociální média. Překlad Martin Bednarski. 1. vydání. V Brně: Lingea, 2022. 268 stran. ISBN 978-80-7508-715-7.
- ŠAFÁŘOVÁ, Kateřina. Mediální vzdělávání na středních odborných školách a učilištích. Praha: Člověk v tísni, 2021. 51 stran. ISBN 978-80-7591-049-3. Dostupný z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/mv_publikace_pro_sos_sou.pdf
- ROZEHNAL, Aleš. Média, etika a právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7380-884-6.
- NUTIL, Petr. Jak neztratit rozum v nerozumné době: o falešných představách, iluzích a předsudcích. První vydání. Praha: Grada, 2020. 192 stran. ISBN 978-80-271-1796-3.
- KOUKOLÍK, František. Sociálně úspěšní psychopati, aneb, Vzpoura deprivantů 1996-2020. První vydání. Praha: Galén, [2020], ©2020. 217 stran. ISBN 978-80-7492-473-6.
- KOUKOLÍK, František. Bulšit: o žvanění v organizacích, médiích, politice a vědě. První vydání. Praha: Galén, [2021], ©2021. 139 stran. ISBN 978-80-7492-558-0.
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Monologická (výklad, přednáška)
Průběžné zadávaní a hodnocení úkolů. - Metody hodnocení
- Známkou
Úkoly
Ústní zkouška - Informace učitele
- K předmětu je připraven kurz v ISSU.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/UBKVKKNK05