FPF:UCJANGBP04 Úvod do filozofie - Informace o předmětu
UCJANGBP04 Úvod do filozofie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Po 10:35–11:20 H3, Po 11:25–12:10 H3
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UCJANGBP04/B: Po 13:05–13:50 H3, P. Slováček
UCJANGBP04/C: Po 13:55–14:40 H3, P. Slováček - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Angličtina (program FPF, ANGbp)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem evropské filosofie, a to především prostřednictvím setkávání s jejími nejvýznamnějšími reprezentanty, problémy a podobou jejich pojmové a argumentační prezentace. V souladu s tímto cílem bude těžiště zájmu předmětu položeno nikoliv pouze do úzké oblasti ontologie (metafyziky), ale do vztahu mezi ontologií a filosofickou tematizací tzv. věcí lidských, čímž se dějiny filosofie i konkrétní filosofické problémy (ontologické, epistemologické, antropologické) vymaní ze své izolovanosti. Studenti tak budou moci sledovat vývoj hlavních filosofických přístupů ke skutečnosti, jejího poznání a člověku z jedné strany a zároveň porozumí trvalé aktualitě základních filosofických otázek a jejich nezmenšenému významu pro západní civilizaci ze strany druhé.
- Výstupy z učení
- Studenti si osvojí řadu kompetencí: a) získají přehled o dějinách evropského filosofického myšlení a jejím vývoji; b) seznámí se tak s odlišnými způsoby, jimiž filosofové tematizovali svět, jeho poznání, člověka, člověka ve vztahu k druhému a společnosti; c) na tomto základě se pak studenti přiblíží k porozumění pojmu filosofie, která může nabývat různé podoby, neboť filosofií je jistě jak racionalistické myšlení Spinozy, tak filosoficko-teologické myšlení Augustina či Akvinského nebo také myšlení politična C. Schmitta; d) díky nutnosti konfrontace se naučí jednak rekonstruovat argumentaci, s níž se setkají, a jednak argumentativně podložit vlastní stanovisko, k němuž je konfrontace různých přístupů bude nutit; e) budou schopni lokalizovat význam a kontext cílů a hodnot sociální práce, neboť ty jsou neseny úctou k jedinci, neutilitárním vztahem k společnosti (případně státu) a nakonec zcela jistě i křesťanským dědictvím.
- Osnova
- 1. Život v antickém Řecku: řecká filosofie jako vykročení z mýtu, člověk a společnost v antickém Řecku, antické pojetí jedince a společnosti resp. privátní a veřejné oblasti; antická teorie ctností (aretai). 2. Recepce řeckého myšlení a jeho role v impériu (filosofie v rámci Římského impéria): střed tradice a filosofie, antropologická a politicko-filosofická témata řecké filosofie v konfrontaci s římským intelektuálním světem. 3. Počátky křesťanské Evropy: křesťanská filosofie a její proměna pojímání jednotlivce; rozdíl mezi evropským teologicko-filosofickým myšlením a myšlením východním (zvláště muslimským) a jeho relevance z hlediska tradičních evropských hodnot jako autonomie jednotlivce, názorová pluralita, intelektuální svoboda. 4. Rozum a víra: dva neodlučitelné zdroje středověkého poznání a jejich vztah; význam sepětí filosofie a teologie pro neinstrumentální chápání jednotlivce i společnosti. 5. Proměny středověkého myšlení: dvě nejvýznamnější antropologické koncepce středověku (pozdního starověku): Augustinus a Tomáš Akvinský, jejich politicko-filosofické konsekvence. 6. Význam renesance a humanismu v evropských dějinách: snaha o překročení scholastické spekulace skze návrat k antickému pramenu evropského myšlení. Význam analogie jako epistepomologického prostředku a její využití v tvorbě ideálních obrazů společnosti na příkladu tzv. Konzultací J. A. Komeneského. 7. Novověká změna vědeckého paradigmatu: britský empirismus a kontinentální racionalismus, filosofie jako systém tvořený po vzoru geometrie (more geometrico) a tedy i nezávislý na teologii: F. Bacon, R. Descartes, T. Hobbes: tři pokusy a jejich důsledky pro pojetí filosofie, poznání, člověka a společnosti. 8. Osvícenství a jeho antropologický optimismus: I. Kant a jeho odpověď na otázku: Co je osvícenství? 9. Filosofie a ideologie 19. stol. : jejich role v měnící se evropské společnosti: pozitivismus, utilitarismus a marxismus. 10. Meziválečná Evropa: kritika osvícenství a moderny; dílčí racionality jako ohrožení neinsrumentálního vztahu ke člověka k člověku; kritika novověkého odkouzlení světa a důsledky ztráty transcendetního rozměru lidského života. 11. Slavní evropští emigranti: H. Arendtová, L. Strauss - reakce na válečné hrůzy první poloviny 20. století - návrat k „ztraceným pokladům“ evropské tradice. 12. Evropa mezi Jürgenem Habermasem a C. Schmittem: teorie komunikativního jednání jako svorník filosofie jazyka, politické filosofie a sociální filosofie ústící do nového racionalistické filosofie proti teorii politična. 13. Shrnutí
- Literatura
- povinná literatura
- Hans Joachim Störig. Malé dějiny filosofie. Praha, 2007. info
- K. R. Popper. Otevřená společnost a její nepřátelé. Oikoymenh, 1994. info
- BLECHA, I. Základní problémy filozofie. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992. ISBN 80-7067-193-9. info
- doporučená literatura
- H. Holzley - W. Röd. Filosofie 19. a 20. století II. Novokantovství, idealismus, realismus a fenomenologie. Praha 2006. info
- ROD, W. Novověká filozofe II. Od Newtona po Rousseaua. Praha: Torst, 2004. info
- RÖD, W. Novověká filosofie I. Praha: Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7289-039-4. info
- FLEW, A. An Introduction to Western Philosophy. Ideas and Argument from Plato to Popper. Revised edition. New York: Thames and Hudson, 1994. ISBN 500-2754727547-5. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- Semináře jsou povinné. Předpokládá se rovněž aktivní účast na seminářích, což znamená, že studenti budou na semináře připraveni (budou mít přirpaveny zadané úkoly). Pouhá fyzická přítomnost bez přípravy bude považována za absenci. Předmět bude ukončen ústním kolokviem.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2025/UCJANGBP04