UHVHPPBP21 Architektonická typologie a tvarosloví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Romana Rosová, Ph.D. (cvičící), Ing. arch. Miloš Solař, Ph.D. (zástupce)
Ing. arch. Miloš Solař, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. arch. Miloš Solař, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. arch. Miloš Solař, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UHVHPPBP21/A: každé sudé pondělí 14:45–18:00 H7, R. Rosová, M. Solař
Předpoklady
- popis vybraného architektonického díla dle vlastního výběru v průběhu výuky - bodovaný písemný test
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Znalost architektonické typologie a tvarosloví je základním předpokladem pro schopnost kvalifikovaně popsat architektonická díla, porozumět jejich struktuře, kompozici a výtvarnému řešení. V neposlední řadě je také předpokladem pochopení významu, skladby a využití konkrétních kategorií staveb a architektonických děl jako jsou např. kostel, klášter, synagoga, zahrada, park, zámek apod. Schopnost pojmenovat, popsat, a porozumět je důležitá v památkové péči, v dějinách umění a architektury, stejně jako v architektonické a urbanistické tvorbě a dalších disciplínách. Cílem předmětu je seznámit studenty s architektonickým tvaroslovím, vysvětlit jim základní souvislosti a procvičit logický postup popisu od celku k detailu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen - rozpoznat a pojmenovat architektonické tvarosloví - mít představu o jeho genesi - kvalifikovaně popsat architektonické dílo - chápat způsob a důvody užívání specifických kategorií staveb a architektonických děl - chápat architektonické řešení a kompozici
Osnova
  • - prostředky architektonické kompozice - architektonické tvarosloví - popis stavebních a architektonických děl - historické zahrady a parky - středověké fortifikace - novověké fortifikace - církevní památky, kostel, klášter - židovské památky
Výukové metody
- teoretická příprava ve formě komentovaných příkladů - opakování osvojené látky prostřednictvím zkušebních testů - příklady presentované studenty dle vlastního výběru
Metody hodnocení
Předpokladem pro udělení zápočtu je cvičná prezentace příkladu , který si student v průběhu výuky sám vybere. Z látky probrané na předchozím semináři se píší zkušební testy, které se v rámci výuky opravují a případě potřeby vysvětlují. Zápočet se uděluje na základě bodově ohodnoceného písemného zápočtového testu. Otázky pro zápočtový test jsou vybrány z otázek procvičovaných v rámci zkušebních testů v průběhu výuky. Pro získání zápočtu musí student prokázat, že ví více, než neví, konkrétně musí získat alespoň polovinu + 1 z možných bodů. Tedy například alespoň 101 bodů z 200 možných.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/UHVHPPBP21