UBK00140 Mediální rétorika v praxi 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2009
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Miroslav Hruška
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Znalost základních figur a jejích praktické užití, dýchání, střih slova, práce s mikrofonem.
Osnova
  • Studenti budou v základních rysech připraveni pro práci v elektronických médiích. Budou vedeni ke kultivovanému mluvnímu projevu. V úvodu krátce zaměříme pozornost na význam a praktickou přípravou textů (chiasmus, hyperbola?). Následně studenti tyto znalosti využijí při přípravě textů, využitelných v elektronických médiích. Seznámí se s prací s dechem, poznají zákonitosti a úskalí práce s mikrofonem. Důraz bude kladen i na technickou stránku věci jako je záznam mluveného slova, jeho střih. Poznají záznamová zařízení a vlivy, omezující kvalitu záznamu.
Literatura
    povinná literatura
  • TRAMPOTA, T. Zpravodajství. Praha, 2006. info
  • DOLEŽAL, M. Řeč, nástroj žurnalisty před mikrofonem a kamerou. Praha, 1990. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
§ Studenti budou vedeni ke správné a zároveň srozumitelné výslovnosti. Poznají odlišnosti přípravy mluveného a psaného slova. K dalším znalostním požadavkům můžeme řadit rovněž hospodaření s dechem, v praxi si studenti ověří význam tzv. bráničního dýchání. Budou též vedeni k eliminaci obecně daných výslovnostních nedostatků, způsobených některými (zejména tvrdými) souhláskami. Budou vědět, jak omezit nepříznivý zvukový dopad výslovnostních vad, vysvětleny budou možnosti odvykání některých nedostatků (př. český rotacizmus). Z dalších požadavků, kladených na studenty, můžeme vzpomenout poznání technické základny a její správné užívání. Na příkladu rozhlasového vysílání mluveného slova budou studenti vedeni ke schopnosti odlišit a pojmenovat chybné kroky některých mluvčích (zejména komerčních stanic). Cílem se stane praktické naplnění osvědčené tradice rozhlasového vysílání, které v minulosti lépe než nyní plnilo svou funkci. Jde o návrat k působnosti jazykové normy. K dalším požadavkům předmětné výuky budou patřit rozvoj komunikačních dovedností, obecných i oborově specializovaných. (sociální komunikace, obecná rétorika, moderování apod.).
§ Zápočty v jednotlivých semestrech budou udělovány v průběhu zápočtového týdne (dle rozvrhu výuky).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2010, léto 2011.