FPF:UBK10117 Dějiny světového divadla II/2 - Informace o předmětu
UBK10117 Dějiny světového divadla II/2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se základními otázkami dějin světového divadla v souvislosti s obecnými dějinami kultury a umění. Přednášky se budou konkrétně věnovat problematice divadla a dramatu období 2. poloviny 19. století až do nástupu evropské moderny a avantgardních divadních hnutí.
- Osnova
- 1. Divadlo evropského realismu a počátky moderního divadla
Od romantismu k realistické estetice: nástup Meiningenských - historický realismus v jejich divadle (výprava, režie, výchova k herectví, repertoár). Richard Wagner a teorie Gesamtkunstwerk. Evropská realistická dramatická tvorba: ruská škola (N. V. Gogol, A. N. Ostrovskij, A. V. Suchovo-Kobylin), Henrik Ibsen, G. B. Shaw, A. P. Čechov. Psychologický realismus: K. S. Stanislavskij a MCH(A)T.
2. Divadelní naturalismus
Program naturalistického divadla (Emil Zola). Paříž: Théâtre Libre (André Antoine). Berlín: Freie Bühne (Otto Brahm). Londýn: Independent Theatre (G. B. Shaw, J. T. Grein). Stockholm: Intimní divadlo (August Strindberg). Gerhart Hauptmann.
3. Divadlo v období moderny - nástup moderních divadelních směrů
Symbolismus, impresionismus, expresionismus. Proměny inscenačního stylu v divadelní praxi údobí moderny. Dramatická tvorba moderny v jejích jednotlivých projevech (Maurice Maeterlinck, Paul Claudel, Gerhardt Hauptmann, Henrik Ibsen, Frank Wedekind, Oscar Kokoschka, Arthur Schnitzler, Stanislaw Przybyszewski aj.).
4. Divadlo evropské avantgardy
Kubismus, futurismus, dadaismus a surrealismus na divadle. Ruský konstruktivismus, evropský funkcionalismus a divadlo v Bauhausu. Dramatická tvorba údobí avantgardy a její proměny.
- 1. Divadlo evropského realismu a počátky moderního divadla
- Literatura
- povinná literatura
- BERNARD, J. - KOPECKÝ, J.:. Co je divadlo. Praha 1983. info
- BROCKETT, O. G.:. Dějiny divadla. Praha: Lidové nakladatelství 1999. info
- Juzovskij, I.:. Dramatika Gorkého. Praha 1962. info
- Hyvnar, J.:. Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. info
- Jouvet, L.:. Herec nepřevtělený. Praha 1967. info
- Mejerchold-Tairov-Ochlopkov.:. Moderní tvář divadla. Praha 1962. info
- Brecht, B.:. Myšlenky. Praha 1958. info
- Tairov, A.:. Odpoutané divadlo. Praha 1927. info
- Piscator, E.:. Politické divadlo. Praha 1971. info
- Bablet, D.:. Scénické revoluce dvacátého století. (Výběr, in: Scénografie 2/76.) Praha 1976. info
- Kalina, J.:. Svet kabaretu. Bratislava 1966. info
- BLAHNÍK, V. K.:. Světové dějiny divadla. Praha 1929. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2009/UBK10117