FPF:UBK20107 Divadelní kritika - Informace o předmětu
UBK20107 Divadelní kritika
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- MgA. Hana Volkmerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Studenti se v rámci výuky seznámí s vymezením pojmu divadelní kritika a s jejími formálními i obsahovými náležitostmi a získají tak základní orientaci v divadelněkritických žánrech. Budou studovat divadelně kritické práce a díla výrazných osobností (recenzentů a divadelních kritiků) u nás i v zahraničí a pokusí se nalézt opodstatnění a smysluplnost divadelní kritiky v divadelním světě. Výuka bude zaměřena především prakticky. Formou praktických úkolů budou posluchači vedeni ke schopnosti kritického nahlížení na divadelní inscenace a následně k přesnému formulování svých názorů a postojů v písemném projevu. Cílem semináře bude také rozvíjet schopnosti studentů analyzovat a kriticky reflektovat zhlédnutá divadelní díla a přesně vyjadřovat a formulovat názory v přímé komunikaci s ostatními.
- Osnova
- Studenti se v rámci výuky seznámí s vymezením pojmu divadelní kritika a s jejími formálními i obsahovými náležitostmi a získají tak základní orientaci v divadelněkritických žánrech. Budou studovat divadelně kritické práce a díla výrazných osobností (recenzentů a divadelních kritiků) u nás i v zahraničí a pokusí se nalézt opodstatnění a smysluplnost divadelní kritiky v divadelním světě. Výuka bude zaměřena především prakticky. Formou praktických úkolů budou posluchači vedeni ke schopnosti kritického nahlížení na divadelní inscenace a následně k přesnému formulování svých názorů a postojů v písemném projevu. Cílem semináře bude také rozvíjet schopnosti studentů analyzovat a kriticky reflektovat zhlédnutá divadelní díla a přesně vyjadřovat a formulovat názory v přímé komunikaci s ostatními.
Přehled probírané látky
Seminář je zaměřen na hlavní kritické žánry, jejich náležitosti a strukturu. Důraz je kladen na vlastní divadelněkritickou tvorbu studentů - od deníkové recenze přes rozsáhlejší kritiku až po analýzu a také drobnější žánry - úvahu či glosu. Zároveň v semináři budou analyzovány a kriticky nahlíženy vybrané divadelní inscenace (aktuální) a v otevřených odborných diskusích budou studenti prosazovat své názory a postoje. Na základě vlastních příkladů a přečtených recenzí a kritik budou studenti diskutovat o jednotlivých recenzentech a kriticích, jejich stylu, užívání výrazových prostředků, struktuře zvoleného žánru.
1. Vstupní diskuse na téma: Jaká je současná divadelní kritika?
2. Současní čeští divadelní kritici a jejich styl a výrazivo.
3. Vztah divadla a kritiky. Vzájemné vazby. Otázka opodstatnění div. kritiky a vztah kritik versus tvůrce. Funkce divadelní kritiky.
4. Profil osobnosti divadelního kritika.
5. Divadelněkritické žánry - seznámení na základě konkrétních textů.
6. Kritické reflexe vybraných představení. (ústní i písemná)
- Studenti se v rámci výuky seznámí s vymezením pojmu divadelní kritika a s jejími formálními i obsahovými náležitostmi a získají tak základní orientaci v divadelněkritických žánrech. Budou studovat divadelně kritické práce a díla výrazných osobností (recenzentů a divadelních kritiků) u nás i v zahraničí a pokusí se nalézt opodstatnění a smysluplnost divadelní kritiky v divadelním světě. Výuka bude zaměřena především prakticky. Formou praktických úkolů budou posluchači vedeni ke schopnosti kritického nahlížení na divadelní inscenace a následně k přesnému formulování svých názorů a postojů v písemném projevu. Cílem semináře bude také rozvíjet schopnosti studentů analyzovat a kriticky reflektovat zhlédnutá divadelní díla a přesně vyjadřovat a formulovat názory v přímé komunikaci s ostatními.
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNÝ, V.:. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Blok, Brno 1968. info
- ŠTEFKO, V.:. Dobrá a zlá kritika. In: Slovenské divadlo, č. 1, r. 43, 1995. info
- MACHALICKÁ, J:. Kdokoliv může psát cokoliv. Literární noviny 1998, č. 44. info
- CÍSAŘ, J.:. Kdybychom to tak věděli. Divadelní noviny 1994, č. 3. info
- BOBOVÁ, H.:. Nizozemští kritici nepojmenovávají barvy. SaD 1999, č. 4. info
- ŠALDA, F.X.:. O věcech divadelních. Praha: Melantrich, 1987. info
- MACHONIN, S.:. Šance divadla. Praha 2005. info
- RUTTE, M.:. 20 kázání o divadle. Praha 1940. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- 1. Přečtení a analýza kritických prací významných div.kritiků a zasazení jejich děl do dobového kontextu. Srovnání s vývojem a tendencemi současné divadelní kritiky.
2. Návštěva vytipovaných divadelních představení a jejich reflexe - v průběhu semestru bude student kriticky reflektovat 3 inscenace (jednu ústní formou a dvě písemnou formou - tituly budou upřesněny na základě domluvy).
3. Na základě zhlédnuté vybrané inscenace (po domluvě) budou studenti muset ve vzájemné otevřené diskusi obhájit své názory na dílo a vyargumentovat své kritické postoje s užitím přesné divadelní terminologie.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2010/UBK20107