FPF:UBKKK032 Věda o vědě - Informace o předmětu
UBKKK032 Věda o vědě
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2010
- Rozsah
- Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Seznámení s problematikou vědy jako s uceleným systémem, a to zejména ve vztahu k filozofii a k současnému postavení člověka ve společnosti a světě. Obecnost a exaktnost vědy. Vztah člověka k přírodě, technice a k historickému vědomí.
- Osnova
- Tematické okruhy přednášek:
I. Základní problémy teorie poznání. Agnosticismus, gnosticismus a (nejen metodologický) skepticismus.
II. Základní teorie pravdy (autoritativní, konsenzuální, pragmatická, koherenční, korespondenční).
III. Poznání obyčejné vs. poznání vědecké. Definice vědy. Důvody vzniku filozofie vědy. Vývoj vědy: společenské podmínky a společenská role vědy a její hodnocení.
IV. Vědecký (a ?universální?) jazyk. Úloha definic. Věda jako koloběh ?vedeckých informací?? Od informace k znalosti.
V. Metody a techniky (nejen vědeckého) poznání. Empirické metody a teoretické metody. Metody intuitivní a expertní. Vědecké metody ve společenských (humanitních) vědách.
VI. Vědecké poznatky a teorie a problémy s jejich pravdivostí.
VII. Stručné dějiny vědy (a názorů na ni). Antická věda. Středověké pojetí vědy.
VIII. Rozvoj vědy v období humanismu s renesance. Novověké pojetí vědy (newtonovské paradigma a kartezianismus).
IX. Vznik a první fáze pozitivismu. Novopozitivistické pojetí vědy. Empirismus, induktivismus, kumulativismus, analýza jazyka.
X. Falzifikační model vědy K. R. Poppera.
XI. Historická a holistická koncepce vývoje vědy T. S. Kuhna. Pojem ?vědecké revoluce?. Holismus, sociologismus, vztah teorie a poznání. Metodologie vědeckých výzkumných programů ? I. Lakatos. Vnitřní a vnější historie vědy.
XII. Metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda. Parazitní statut pozorování. Pojetí alternativních teorií. Budoucnost filosofie vědy. Pojem ?proliferace?.
XIII. Nové koncepce vědy ve filosofii vědy 20. století. Kritika karteziánské vědy S. Toulmina.
XIV. Sociologický obrat ve filosofii vědy. Spor o status společenských věd. Narativní model v sociálních vědách. Sociální a kulturní antropologie.
XV. Věda a postmoderna. Kritika vědy jako ?metanarativního příběhu? (J.-F. Lyotard). Problém moci a ?archeologie vědění? (M. Foucault).
XVI. Věda a kultura. Věda a technika. Věda a společnost.
XVII. Věda a víra. Věda, hodnoty a etické zásady.
- Tematické okruhy přednášek:
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2010/UBKKK032