UBKKB032 Věda o vědě

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2013
Rozsah
Přednáška 2 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s problematikou vědy jako s uceleným systémem, a to zejména ve vztahu k filozofii a k současnému postavení člověka ve společnosti a světě. Obecnost a exaktnost vědy. Vztah člověka k přírodě, technice a k historickému vědomí.
Osnova
  • Tematické okruhy přednášek:
    I. Základní problémy teorie poznání. Agnosticismus, gnosticismus a (nejen metodologický) skepticismus.
    II. Základní teorie pravdy (autoritativní, konsenzuální, pragmatická, koherenční, korespondenční).
    III. Poznání obyčejné vs. poznání vědecké. Definice vědy. Důvody vzniku filozofie vědy. Vývoj vědy: společenské podmínky a společenská role vědy a její hodnocení. Vědecký (a ?universální?) jazyk. Od informace k znalosti.
    IV. Metody a techniky (nejen vědeckého) poznání. Empirické metody a teoretické metody. Metody intuitivní a expertní. Vědecké metody ve společenských (humanitních) vědách.
    V. Stručné dějiny vědy (a názorů na ni). Antická věda. Středověké pojetí vědy.
    VI. Rozvoj vědy v období humanismu s renesance. Novověké pojetí vědy (newtonovské paradigma a kartezianismus).
    VII. Vznik a první fáze pozitivismu. Novopozitivistické pojetí vědy. Empirismus, induktivismus, kumulativismus, analýza jazyka.
    VIII. Falzifikační model vědy K. R. Poppera.
    IX. Historická a holistická koncepce vývoje vědy T. S. Kuhna. Pojem ?vědecké revoluce?. Holismus, sociologismus, vztah teorie a poznání. Metodologie vědeckých výzkumných programů (I. Lakatos). Vnitřní a vnější historie vědy.
    X. Metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda. Parazitní statut pozorování. Pojetí alternativních teorií. Budoucnost filosofie vědy. Pojem ?proliferace?. Nové koncepce vědy ve filosofii vědy 20. století. Kritika karteziánské vědy S. Toulmina.
    XI. Věda v období postmoderny. Kritika vědy jako ?metanarativního příběhu? (J.-F. Lyotard). Problém moci a ?archeologie vědění? (M. Foucault).
    XII. Věda a kultura. Věda a technika. Věda a společnost.
    XIII. Věda a víra. Věda, hodnoty a etické zásady.
Literatura
    povinná literatura
  • OCHRANA, F. Metodologie vědy : úvod do problému. Praha, 2009. info
  • BURKE, P. Společnost a vědění. Praha, 2007. info
  • KRÁL, M. Věda a víra : s vědou za hranice každodennosti. Praha, 2007. info
  • FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Praha, 2005. info
  • ŠMAJS, J. Základy systematické filosofie. Brno, 2005. info
  • MERVART, J. Způsoby poznávání světa. Brno, 2003. info
  • TONDL, L. Znalost : její lidské, společenské a epistemiské dimenze. Praha, 2002. info
  • FAJKUS, B. Současná filosofie a metodologie vědy. Praha, 1997. info
  • HOLZBACHOVÁ, I. Filozofické a metodologické problémy vědy. Brno, 1996. info
  • KRÁL, M. Změna paradigmatu vědy. Praha, 1994. info
    doporučená literatura
  • ISER, W. Jak se dělá teorie. Praha, 2009. info
  • BÁR, J. Věda a osud lidstva. K některým otázkám filozofie věd a smyslu existence lidstva. Olomouc, 2006. info
  • KREMPASKÝ, J. Veda verzus viera? Bratislava, 2006. info
  • FOUCAULT, M. Archeologie vědění. Praha, 2002. info
  • FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha, 2001. info
  • HUBÍK, S. Sociologie vědění. Praha: SLON, 1999. info
  • HOLTON, G. Věda a antivěda. Praha, 1999. info
  • POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha, 1997. info
  • KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1997. info
  • MORIN, E. Věda a svědomí. Praha, 1995. info
  • LYOTARD, J. F. O postmodernismu. Praha, 1993. info
  • NEUBAUER, Z. Nový Areopág. Praha, 1992. info
  • FLOSS, P. Proměny vědění. Praha: Mladá fronta, 1987. info
  • ŠMAJS, J. Sociální funkce vědy. Brno, 1986. info
  • BERNAL, J. D. Věda v dějinách I, II. Praha, 1960. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení:
Požadavky na získání kreditů: aktivní 75% účast na přednáškách, písemný test (zkouška). K úspěš-nému absolvování zkoušky je potřebné odpovědět na tři otevřené otázky z tematických okruhů (viz výše), a to tak, aby každá z odpovědí byla hodnotitelná alespoň známkou E. Pokud tedy bude odpověď na některou z otázek chybět, případně bude hodnocena známkou F, není možné zkoušku uznat!
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2014.