FPF:UCJAP012 Introduction to pedagogy - Course Information
UCJAP012 Introduction to pedagogy
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English for Teachers (programme FPF, B7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je seznámit studenty s rámcovým aparátem pedagogiky - objasnění základních pojmů, objasnění předmětu pedagogiky, její struktury - členění na výchovnou a vzdělávací oblast, vztah k pomocným vědním disciplinám, objasnění hlavních objektů - žáka a vychovatele, objasnění výchovných a vzdělávacích principů se kterými pedagogika pracuje, apod.); organizace výchovy a vzdělávání; základní školské dokumenty. . 1. Základní pedagogické pojmy. 2. Vědní obor pedagogika, vznik pedagogiky - význam J. A. Komenského, J. F. Herbarta a dal. Osobností. 3. Zasazení pedagogiky do konceptu Celoživotního učení. 4. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání. 5. Druhy učení. Funkce a úkoly pedagogiky. 6. Základní pomocné a hraniční vědy pedagogiky - jejich přínos pro pedagogiku. 7. Cíle a principy výchovy a vzdělávání. 8. Obsah výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické dokumenty. 9. Složky výchovy. Složky vzdělávání a vyučování. 10. Formy, metody a (materiální) prostředky ve školní výchově a vzdělávání. 11. Kompetence žáka a učitele. 12. Soudobý školský zákon v ČR. SEMINÁŘ Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata diskutovat a procvičovat. V seminářích bude využit integrovaný přístup, tedy propojení znalostí psychologických, filozofických, sociologických, etických Výuka bude soustředěna na analýzu vlastních pedagogických a výchovných zkušeností. V průběhu seminářů bude vedena řízená diskuse o aktuálních otázkách pedagogiky, o výchovných situacích apod. 1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok. 2. Školská soustava České republiky. 3. Osobnost žáka/studenta. 4. Osobnost učitele, profesní dráhy učitelů. 5. Klima třídy, klima školy. 6. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority. 7. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku). 8. Metodologie pedagogiky. 9. Vybrané alternativní školy. 10. Problematika volného času současné mládeže.
- Syllabus (in Czech)
- PŘEDNÁŠKA
1. Základní pedagogické pojmy.
2. Vědní obor pedagogika, vznik pedagogiky - význam J. A. Komenského, J. F. Herbarta a dal. Osobností.
3. Zasazení pedagogiky do konceptu Celoživotního učení.
4. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání.
5. Druhy učení. Funkce a úkoly pedagogiky.
6. Základní pomocné a hraniční vědy pedagogiky - jejich přínos pro pedagogiku.
7. Cíle a principy výchovy a vzdělávání.
8. Obsah výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické dokumenty.
9. Složky výchovy. Složky vzdělávání a vyučování.
10. Formy, metody a (materiální) prostředky ve školní výchově a vzdělávání.
11. Kompetence žáka a učitele.
12. Soudobý školský zákon v ČR.
SEMINÁŘ
1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok.
2. Školská soustava České republiky.
3. Osobnost žáka/studenta.
4. Osobnost učitele, profesní dráhy učitelů.
5. Klima třídy, klima školy.
6. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority.
7. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku).
8. Metodologie pedagogiky.
9. Vybrané alternativní školy.
10. Problematika volného času současné mládeže.
- PŘEDNÁŠKA
- Literature
- required literature
- KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 2. rozšíř. vyd. Opava: SU FVP v Opavě, ÚPPV, 2012. ISBN 978-80-7248-787-5. info
- recommended literature
- PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha: Karolinum, 1994. info
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., aj. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5. info
- KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
- ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. 1. vyd. Praha: Vydavatelství VŠCHT Praha, 2005. ISBN 80-70-80-573-0. info
- GRECMANOVÁ, H., aj. Obecná pedagogika II. Olomouc, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D, URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc, 1996. ISBN 80-85783-20-7. info
- Language of instruction
- English
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 12 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UCJAP012