UBKKK032 Věda o vědě

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Nejsou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s problematikou vědy jako s uceleným systémem, a to zejména ve vztahu k filozofii a k současnému postavení člověka ve společnosti a světě. Obecnost, exaktnost a metody vědy, její možnosti a hranice. Stručná charakteristika vývoje vědy od starověku po současnost.
Osnova
  • Tematické okruhy přednášek:
    I. Základní problémy teorie poznání. Agnosticismus, gnosticismus a (nejen metodologický) skepticismus.
    II. Základní teorie pravdy (autoritativní, konsenzuální, pragmatická, koherenční, korespondenční).
    III. Poznání obyčejné vs. poznání vědecké. Definice vědy. Důvody vzniku filozofie vědy. Vývoj vědy: společenské podmínky a společenská role vědy a její hodnocení. Vědecký (a universální) jazyk. Od informace k znalosti.
    IV. Metody a techniky (nejen vědeckého) poznání. Empirické metody a teoretické metody. Metody intuitivní a expertní. Vědecké metody ve společenských (humanitních) vědách.
    V. Stručné dějiny vědy (a názorů na ni). Antická věda. Středověké pojetí vědy.
    VI. Rozvoj vědy v období humanismu s renesance. Novověké pojetí vědy (newtonovské paradigma a kartezianismus).
    VII. Vznik a první fáze pozitivismu. Novopozitivistické pojetí vědy. Empirismus, induktivismus, kumulativismus, analýza jazyka.
    VIII. Falzifikační model vědy K. R. Poppera.
    IX. Historická a holistická koncepce vývoje vědy T. S. Kuhna. Pojem paradigmatu a vědecké revoluce. Holismus, sociologismus, vztah teorie a poznání. Metodologie vědeckých výzkumných programů:
    I. Lakatos. Vnitřní a vnější historie vědy.
    X. Metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda. Parazitní statut pozorování. Pojetí alternativních teorií. Budoucnost filosofie vědy. Pojem proliferace.
    XI. Věda v období postmoderny. Kritika vědy jako metanarativního příběhu (J.-F. Lyotard). Problém moci a archeologie vědění (M. Foucault).
    XII. Věda a kultura. Věda a technika. Věda a společnost.
    XIII. Věda a víra. Věda, hodnoty a etické zásady.
Literatura
    povinná literatura
  • OCHRANA, F. Metodologie vědy : úvod do problému. Praha, 2009. info
  • BURKE, P. Společnost a vědění. Praha, 2007. info
  • KRÁL, M. Věda a víra : s vědou za hranice každodennosti. Praha, 2007. info
  • FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Praha, 2005. info
  • ŠMAJS, J. Základy systematické filosofie. Brno, 2005. info
  • MERVART, J. Způsoby poznávání světa. Brno, 2003. info
  • TONDL, L. Znalost : její lidské, společenské a epistemiské dimenze. Praha, 2002. info
  • FAJKUS, B. Současná filosofie a metodologie vědy. Praha, 1997. info
  • HOLZBACHOVÁ, I. Filozofické a metodologické problémy vědy. Brno, 1996. info
  • KRÁL, M. Změna paradigmatu vědy. Praha, 1994. info
    doporučená literatura
  • ISER, W. Jak se dělá teorie. Praha, 2009. info
  • BÁR, J. Věda a osud lidstva. K některým otázkám filozofie věd a smyslu existence lidstva. Olomouc, 2006. info
  • KREMPASKÝ, J. Veda verzus viera? Bratislava, 2006. info
  • FOUCAULT, M. Archeologie vědění. Praha, 2002. info
  • FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha, 2001. info
  • HUBÍK, S. Sociologie vědění. Praha: SLON, 1999. info
  • HOLTON, G. Věda a antivěda. Praha, 1999. info
  • POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha, 1997. info
  • KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1997. info
  • MORIN, E. Věda a svědomí. Praha, 1995. info
  • LYOTARD, J. F. O postmodernismu. Praha, 1993. info
  • NEUBAUER, Z. Nový Areopág. Praha, 1992. info
  • FLOSS, P. Proměny vědění. Praha: Mladá fronta, 1987. info
  • ŠMAJS, J. Sociální funkce vědy. Brno, 1986. info
  • BERNAL, J. D. Věda v dějinách I, II. Praha, 1960. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Informace učitele
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení:
Požadavky na získání kreditů: aktivní 75% účast na přednáškách, písemný test (zkouška). K úspěšnému absolvování zkoušky je potřebné odpovědět na tři otevřené otázky z tematických okruhů (viz výše), a to tak, aby každá z odpovědí byla hodnotitelná alespoň známkou E. Pokud tedy bude odpověď na některou z otázek chybět, případně bude hodnocena známkou F, není možné zkoušku uznat!
Aktualizace: 2012/2013.

AktivityNáročnost [h]
Přednáška2
Celkem2
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015.