UBKKTP06 Čtenářství a čtenářská gramotnost 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Doporučuje se absolvování disciplíny Čtení a čtenářská gramotnost 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je zaměřen na problematiku čtenářské gramotnosti. Pracuje s jednotlivými složkami čtenářské gramotnosti a zabývá se rovněž čtenářskými strategiemi v jednotlivých věkových obdobích. Ukazuje možnosti jejich rozvíjení v podmínkách knihovny komunitního typu.
Osnova
  • 1. Čtenářská gramotnost - vymezení termínu, roviny a složky čtenářské gramotnosti.
    2. Práce s uměleckým textem - úlohy k rozvoji čtenářské gramotnosti.
    3. Analýza výzkumů PISA a PIRLS.
    4. Čtenářské strategie mladších školáků.
    5. Čtenářské strategie starších školáků.
    6. Čtenářské strategie adolescentů.
    7. Čtenářské strategie dospělých.
    8. Podpora čtenářské gramotnosti v knihovnách.
    9. Inovativní pedagogické programy a vyučovací metody využitelné v práci knihovníka.
Literatura
    povinná literatura
  • Čtenářská gramotnost. URL info
  • Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. URL info
    doporučená literatura
  • Čtenářská gramotnost. URL info
  • kol. autorů. Čtenářská gramotnost se výuce. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80-87000-99-1. URL info
  • HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Zápočet
Informace učitele
1. Aktivní účast na přednáškách (diskuse).
2. Seminární práce - příprava práce s uměleckým literárním textem k rozvoji čtenářské gramotnosti (zahrnuje výběr textu, komentář motivace výběru, soupis úloh, identifikace makroaspektů a mikroaspektů čtenářské gramotnosti). Práce bude prezentována v závěrečném semináři s pomocí ppt prezentace, rozsah písemného elaborátu cca 5 stran).
(aktualizace 12/13)
AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku20
Konzultace5
Příprava na zápočet20
Účast na výuce13
Celkem58
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.