UCJNP047 Sociální interakce ve výuce cizích jazyků

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
Seminář 5 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se v rámci předmětu seznámí s otázkami interakcí při vyučování cizím jazykům. Naučí se organizovat vyučovací jednotku tak, aby brali ohled na individuální zvláštnosti žáků, aplikovali diferencovaný přístup a plánovali výuku, aby byla co nejefektivnější, a žáci účelně využívali čas ve vyučování i při domácí přípravě. Práci ve skupinách budou organizovat tak, aby se do ní zapojili všichni žáci. Posluchači se seznámí se strategiemi a technikami učení v různých typech sociálních interakcí v cizojazyčné výuce. Studenti se naučí prakticky aplikovat různé sociální formy ve výuce: Vést rozhovor, diskusi, moderovat aktivity, hodnotit výkony respondentů, řešit konflikty ve třídě apod. Pro zlepšení interakcí se naučí využívat různé formy pozorování, provádět záznamy a uplatňovat je.
Osnova
  • 1. Historische Perspektive des Fremdsprachenunterrichts
    2. Die Sensibilisierung für Gruppenarbeit
    3. Definitionen von `Gruppe`
    4. Der Wechsel von sozialen Organisationsformen im Fremdsprachenunterricht
    5. Die Einführung von Gruppenarbeit
    6. Phasen der Gruppenarbeit
    7. Innere Differenzierung in Gruppenarbeit
    8. Offener Unterricht
    9. Gruppenpuzzle
    10. Stationenlernen
    11. Freiarbeit
    12. Projektunterricht
Literatura
    doporučená literatura
  • Bimmel, P./Kast, B./Neuner,G. Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. info
  • Henrici, G./ Riemer, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. info
  • Apeltauer, E. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. info
  • Schwerdtfeger, I. C. Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin, München: Langenscheidt, 2001. info
  • Bausch, K.-R./Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel:Francke Verlag, 1995. info
  • Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: Centrum dalšího vzdělávání učitelů Masarykovy univerzity, 1995. info
  • Bimmel, P./Rampillon. Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin, München: Langenscheidt, 2000. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Prezentace vybrané techniky učení nebo metody s dodržením didaktických zásad
Návod na individuální studium poskytne distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a dále odkazy na doporučenou studijní literaturu. Studenti vypracují písemnou přípravu s využitím zvolené techniky nebo vyučovací metody. Ústní zkouška ověřuje znalost teorie podle zadání katalogu otázek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.