FPF:UBKKN150 Biblioterapie - Informace o předmětu
UBKKN150 Biblioterapie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Jiřina Kudelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou základní poznatky z psychoterapie, psychologie a sociální psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přiblížení a definování biblioterapie jako jedné z metod psychoterapie a pojmů souvisejících; seznámení s předpoklady zavádění, použití, účinky a cíli biblioterapie. Dalším cílem je praktické vyhledávání vhodné literatury pro jednotlivé oblasti uplatňování biblioterapie s ohledem na druh literatury a věkové kategorie uživatelů.
- Osnova
- 1. Definice a začlenění biblioterapie do psychoterapie a termíny související, historie a vývoj BT.
2. Pojetí, typy, druhy a dělení biblioterapie, funkce literatury v biblioterapie, použití, účinky a cíle biblioterapie.
3. Předpoklady zavádění biblioterapie, osobnost terapeuta, typy literatury pro biblioterapie, projekty biblioterapie v ČR.
4. Cílové skupiny - děti, dospívající, dospělí, senioři; uplatnění BT - nemocnice, léčebny, věznice, ústavní péče; typy literatury - populárně naučná, beletrie, poezie.
5. Oblasti uplatnění biblioterapie - psychické poruchy (neurózy, psychózy, psychopatie).
6. Oblasti uplatnění biblioterapie - nemoci.
7. Oblasti uplatnění biblioterapie - postižení (tělesné, mentální).
8. Oblasti uplatnění biblioterapie - závislosti.
9. Oblasti uplatnění biblioterapie - mezilidské vztahy (partnerské, rodinné a mezigenerační vztahy, násilí).
10. Oblasti uplatnění biblioterapie - sociální problémy (nezaměstnanost, menšiny, stáří, umírání, smrt).
- 1. Definice a začlenění biblioterapie do psychoterapie a termíny související, historie a vývoj BT.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2. info
- VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. (Základy psychologie a pedagogiky čtenáře.). 1987. info
- doporučená literatura
- KŘIVOHLAVÝ, J. Biblioterapie. 1987. info
- Výukové metody
- Projekce (statická, dynamická)
Studijní praxe
Demonstrace dovedností - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta - Informace učitele
- Aktivní účast na seminářích, prezentace vyhledaných záznamů dokumentů dle zadání k alespoň jedné z oblastí uplatňování biblioterapie a zapojení do diskuze k prezentovaným výsledkům vyhledávání. Zpracování referátu o vybraném zahraničním biblioterapeutickém projektu.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Písemné zpracování seznamů 10 - 15 záznamů knižních dokumentů ke každé charakterizované oblasti; záznamy musí obsahovat bibliografickou citaci, anotaci a stručné zdůvodnění výběru dokumentu. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2015/UBKKN150