UBK10019 Teorie dramatu

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2016
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavla Bergmannová (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Bergmannová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do široké rozmanité oblasti divadelní teorie. Pozornost bude věnována hlavním složkám dramatu a jejich vzájemnému vztahu, stejně jako stěžejním dílům a autorům dramatem se teoreticky zabývajícím. Budeme si všímat rozmanitých přístupů k dramatickému textu a požadavků kladených na drama, které s sebou každá nová vývojová epocha vždy přináší, stejně jako jejich uplatnění v praxi. Předpokladem pro orientaci v dané oblasti a základem pro kvalifikovanou diskusi je terminologické zázemí, jehož vytvoření je jedním z cílů tohoto předmětu. Jeho obecným záměrem je pak vymezení fenoménu dramatu a sledování jeho vzájemného ovlivňování a prolínání s dalším fenoménem, kterým je divadlo.
Osnova
  • 1. Úvod: drama, pokusy o jeho definice, prvotní úvahy o dramatu.
    2. Drama, jeho výstavba a složky - téma, motivy, situace, postavy, syžet, fabule, mizanscéna, dramatický dialog, monolog.
    3. Drama a komunikace, metakomunikace, metaforičnost, symboličnost.
    4. Autorský subjekt v dramatu.
Literatura
    povinná literatura
  • GROSSMAN, J.:. Analýzy. Praha: Československý spisovatel, Praha. info
  • PAVIS, P.:. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. info
  • KRAUS, K.:. Divadlo ve službách dramatu. Praha: Divadelní ústav, 2001. info
  • VOSTRÝ, J.:. Drama a dnešek. Praha: Československý spisovatel, 1990. info
  • SRBA, B.:. E. F. Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981. info
  • PATOČKA, J.:. Epičnost a dramatičnost, epos a drama. In: Divadlo 17, 1966, č. 10, s. 1- 6. info
  • ZICH, O.:. Estetika dramatických umění. Praha: Panorama, 1986. info
  • MUKAŘOVSKÝ, J.:. Kapitoly z české poetiky I. Praha: Svoboda, 1948. info
  • OSOLSOBĚ, I.:. Mnoho povyku pro sémiotiku. Brno: Agentura G, 1992. info
  • DIDEROT, D.:. O umění. Praha: Odeon, 1983. info
  • DELEUZE, G.:. Podľa čoho poznáme štrukturalizmus?. Bratislava: Archa, 1993. info
  • ARISTOTELES:. Poetika. Praha: Rezek, 1999. info
  • GAJDOŠ, J.:. Postmoderné podoby divadla. Brno: Větrné mlýny, 2001. info
  • VELTRUSKÝ, J.:. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav, 1994. info
  • CULLER, J.:. Saussure. Bratislava: Archa, 1993. info
  • MUKAŘOVSKÝ, J.:. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1966. info
  • FREYTAG, G.:. Technika dramatu. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944. info
  • TOMAŠEVSKIJ, B.:. Teorie literatury. Praha: Lidové nakladatelství, 1970. info
  • DERRIDA, J.:. Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa, 1993. info
  • CÍSAŘ, J.:. Základy dramaturgie I. Situace. Praha: AMU, 1999. info
  • PROCHÁZKA, M.:. Znaky dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988. info
Informace učitele
1. Účast na přednáškách a aktivní účast při analýzách a diskusích podmíněná nastudováním předem zadaných děl odborné teoretické literatury, popř. dramatických textů (tolerována je jedna neomluvená absence).
2. Základní orientace v doporučené literatuře.
3. Samostatná tvorba seminární práce (cca 5-10 normostran textu), její (předchozí) prezentace formou referátu (cca 15-20 min.) a (následné) odevzdání v tištěné podobě pedagogovi a v podobě elektronické ostatním studentům jako další studijní zdroj. Očekává se individuální uchopení zadaného/zvoleného díla, nezbytně spojené s veřejnou prezentací vlastního názoru před ostatními studenty a s přirozenou snahou o jeho obhájení. Předpokladem přijetí seminární práce (termín odevzdání bude upřesněn při prvním setkání v semestru) je splnění všech základních náležitostí odborné stati, tj. obsahových a formálních předpokladů (logika návaznosti myšlenek a témat, citace, bibliografie, gramatická a faktická správnost).
4. Samostudium rozšiřující informace předávané na přednáškách a seminářích četbou doporučené odborné literatury, stejně jako návštěvami divadelních inscenací.
5. Úspěšné zvládnutí ústní zkoušky (předpokladem k jejímu zahájení je přednes referátu a odevzdání písemné práce) podmíněné poučenou odpovědí na danou otázku s využitím poznatků získaných během výuky i samostudiem, znalostí dramatických i odborných textů, celkovou orientací v probrané látce a v doporučené literatuře a přemýšlivým přístupem k nim, podáním zasvěceného komentáře k poznámkám pedagoga k vypracovanému referátu/seminární práci.
Seznam referátů bude představen při zahájení kursu.
Emailový kontakt pedagoga: Jana Cindlerová - jana.cindlerova@email.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.