UBK10123 Management kultury I/2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2016
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Suchánek (přednášející)
Mgr. Tomáš Suchánek (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Suchánek
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
UBK10023 Management kultury I/1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními termíny z oblasti kulturního managementu a prověřit jejich vědomosti v samostatné práci na zvolené téma. V rámci výuky (prakticky pak při návštěvách kulturních institucí) se studenti seznámí s provozem konkrétních divadel. Nedílnou součástí přednášek bude sledování trendů a aktuálních problémů divadel v ČR.
Osnova
  • 1. Marketing na divadle. Divadelní trh. Segmentace trhu. Konkurence. Direkt marketing.
    2. Nástroje marketingu a marketingový mix: Produkt. Portfolio produktů a služeb divadla. Interval inscenace. Cena. Cenová politika. Typy slev. Distribuce a její alternativy. Propagace. Lidé.
    3. Reklama: Firemní identita. Divadelní design. Tvorba reklamy a reklamní kampaň. Formy komunikace. Reklama v divadle. Herci v reklamě.
    4. Public relations a spolupráce s médii: PR jako funkce a nástroj managementu. Hlavní média PR. Jak fungují média. Role tiskového mluvčího. Tiskové oznámení a tisková zpráva. Jak uspořádat tiskovou konferenci. Hodnocení mediálního působení.
    5. Kulturní politika. Evropský rámec a ČR. Kulturní politika EU. Kulturní politika ČR.
    Témata semináře:
    1. Marketingový mix
    Divadelní představení jako produkt. Znalost produktů a firmy. Znalost prostředí a konkurence.
    Divák jako zákazník. Informace o zákazníkovi. Potřeby zákazníka. Typologie zákazníků.
    Získávání diváka. Typologie diváků. Vlivy působící na rozhodování zákazníků ? diváků.
    Faktory ovlivňující chování diváků. Kulturní, sociální, osobní, psychologické.
    2. Public relations a spolupráce s médii
    Práce s médií a veřejností. Public relation. E-mailová komunikace. Média. Tiskové materiály. Tisková konference. Podpora prodeje.
    Umělecká práce na zakázku. Komerce a sponzoring.
    3. Fundraising
    Fundraising: Co je fundraising a proč je důležitý? Hlavní zásady fundraisingu. Fundraisingová strategie. Dvacet pravidel úspěšného fundraisingu. Zdroje finančních prostředků. Granty. Sponzoring. Merchandising.
    4. Komunikace v uměleckém týmu
    Umění komunikace a dialog hodnot. Efektivní prezentace a argumentace. Rizika rozhodování v týmu. Vyjednávání s institucemi. Zásady diskuse o ceně nabízené služby.
    5. Projekt, jeho příprava a realizace
    Co je projekt. Cíle projektu. Zdůvodnění projektu. Postup práce na projektu. Hodnocení projektu.
Literatura
    povinná literatura
  • DVOŘÁK, J.:. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. Pražská scéna, Praha 2004. info
  • DVOŘÁK, J.:. Malý slovník managementu divadla. Pražská scéna, Praha 2005. info
  • DVOŘÁK, J.:. Management divadla - antologie textů. Pražská scéna, Praha 2004. info
  • HON, J.:. Marketing pro divadlo? Ano! Divadelní noviny, 1994, č. 21, s. 7. info
  • HERMAN, J.:. O historii zřizování divadle v Čechách. Svět a divadlo, 1996, č. 5, s. 158. info
  • HRONEC, I.:. Poznámky o riadeni divadel. Svět a divadlo, 1994, č. 3 + č. 4. info
  • GREGORINI, J.:. Realizace dramaturgického plánu v divadle. SNP, Praha 1990. info
  • DRUCKER, P.:. Řízení neziskových organizací. Praxe a principy. Management Press, Praha 1994. info
  • JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. info
  • HINGSTON, P. Efektivní marketing. Praha: Euromedia Group, 2002. info
Informace učitele
1. Student musí aktivně navštěvovat přednášky a semináře (povoleny 2 absence).
2. Pro udělení zápočtu v ZS student vypracuje písemně tematickou práci na základě zadání pedagoga.
3. Zkouška bude probíhat na základě upřesnění pedagoga.
Kontakt na pedagoga: Mgr. Tomáš Suchánek - manazer@bezruci.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.