UHVH0024 Mýty a stereotypy české národní historiografie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2016
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Čapská, Ph.D. (cvičící)
prof. Mgr. Martin Čapský, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Martin Pelc, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Veronika Čapská, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předmět je určen studentům navazujícho studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je reagovat na postupné rozpouštění starších úzce národně pojímaných a organizovaných pohledů na dějiny a nabídnout možnosti jejich reinterpretace. Výuka má vést studenty ke kompetenci samostatně a kriticky rozkrývat nánosy předsudků a stereotypů zatěžujících českou národní historiografii, z nichž mnohé zapustily tak hluboké kořeny, že se s nimi studenti budou ve svém profesním působení nepochybně setkávat a vyrovnávat. Pozornost bude věnována také tématům tradiční historiografií marginalizovaným či tabuizovaným, a tedy vymazávaným z národní paměti.
Osnova
  • 1) Úvod
    2) Král cizinec/diplomat a jeho potomci
    3) Husitský mýtus a česká kultura
    4) film
    5) Interpretace bitvy na Bílé Hoře a pobělohorského období
    6) ?Temno?
    7) Mýtus o úpění pod habsburským jhem
    8) Mýtus malé české chaloupky: národ a "lid" 19. století
    9) Krejcárek ke krejcárku: Národního divadlo v hlavní roli
    10) Mýtus o šťastném věku: socialismus v hraném filmu
Literatura
    doporučená literatura
  • Kopal, Petr (ed.). Film a dějiny. Praha 2005. info
  • Magris, C. Habsburský mýtus v moderní rakouské literatuře. Praha 2001. info
  • Bartlová, M. Je možné psát jiné než nacionalistické dějiny umění? Dějiny - teorie - kritika 2, 2005, 2, s. 247-254. info
  • Řezníková, L. Moderna & historismus. Historické reprezentace v proměnách literatury na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Praha 2004. info
  • Šima, K. Národní slavnosti šedesátých let 19. století jako performativní akty konstruování národní identity. ČČH 104, 2006, 1, s. 91-110. info
  • Vocelka, K. Otázky výzkumu 18. století v habsburské monarchii ve světle nejnovější metodologické diskuse, ČMM 121, 2002, 2, 433-449. info
  • Bartlová, Milena (ed.). Pop history. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her. Praha 2003. info
  • Woitsch, J. Ta naše chaloupka česká. Proměny mýtu lidové architektury. Dějiny a současnost 30, 2008, č. 6, s. 30-33. info
  • Řepa, M. (ed.). 19. století v nás. Praha, 2008. info
  • Macura, V. Český sen. Praha 1998. Praha, 1998. info
  • RAK, J. Bývali Čechové: české historické mýty a stereotypy. HaH, Jinočany, 1994. info
  • MACURA, Vladimír. Šťastný věk. Symboly, emblémy a mýty 1948-1989. Praha: Pražská imaginace, 1992. info
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Úspěšné absolvování závěrečného písemného testu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.