UIKBP61 Library and Information Services
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2016
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Beáta Sedláčková, Ph.D.
Institute of Computer Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Information studies with the focus on library science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives
- During the course students have to master a body of knowledge in the field of library services. The topics are typologies of information services in relation to the information needs of users, as well as evaluation of the effectiveness of information services. Attention is devoted to applying the principles of public relations in libraries and information services, new trends are mentioned - Information Commons and mobile services. The seminar follows contents of the lecture.
- Syllabus (in Czech)
- Obsahová náplň předmětu:
1. Význam a smysl informačních služeb knihoven. Měřítka hodnocení. Jednotlivé kategorie a typologie
informačních služeb knihoven.
2. Informační potřeby. Profil uživatele, kategorizaceuživatelů a diferenciace služeb.
3. Etapy a metody průzkumu informačních potřeb.
4. Program Ministerstva kultury VISK- Veřejné informační služby knihoven.
5. Nové trendy v poskytování služeb - Information Commons a e-služby
6. Aplikace public relations v informačních službách
7. Modely zpřístupňování a modely vyhledávání informací na internetu.
- Obsahová náplň předmětu:
- Literature
- required literature
- Rylich, Jan. Knihovny a web 2.0: Information Commons - od teorie k praxi. [online]. Praha, 2009. URL info
- Černá, M., Stöcklová, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha, 1992. info
- Smetáček, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha, 1990. info
- recommended literature
- Halienová, Z. Poskytovanie elektronických služieb v knižniciach.[online]. Bratislava, 2008. info
- MATOUŠOVÁ, M. Transformace veřejných informačních služeb na příkladu veřejné knihovny. Brno, 1997. info
- Čadilová, K. Public relations v knihovnách. Praha, 1993. info
- not specified
- Havelková, Z. Knihovny jako otevřené veřejně přístupné a kulturně vzdělávací středisko: její postavení a možnosti z pohledu public relations. Praha, 1994. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis - Assessment methods
- Grade
Test
Written exam
Exam - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Participation in lectures, study of basic literature, semester thesis and passing written or oral exams.
Activity Difficulty [h] Příprava na zkoušku 10 Účast na výuce 13 Summary 23
- Enrolment Statistics (Summer 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2016/UIKBP61