UCJAP012 Pedagogická propedeutika

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2017
Rozsah
Seminář 12 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je seznámit studenty s rámcovým aparátem pedagogiky - objasnění základních pojmů, objasnění předmětu pedagogiky, její struktury - členění na výchovnou a vzdělávací oblast, vztah k pomocným vědním disciplinám, objasnění hlavních objektů - žáka a vychovatele, objasnění výchovných a vzdělávacích principů se kterými pedagogika pracuje, apod.); organizace výchovy a vzdělávání; základní školské dokumenty. . 1. Základní pedagogické pojmy. 2. Vědní obor pedagogika, vznik pedagogiky - význam J. A. Komenského, J. F. Herbarta a dal. Osobností. 3. Zasazení pedagogiky do konceptu Celoživotního učení. 4. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání. 5. Druhy učení. Funkce a úkoly pedagogiky. 6. Základní pomocné a hraniční vědy pedagogiky - jejich přínos pro pedagogiku. 7. Cíle a principy výchovy a vzdělávání. 8. Obsah výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické dokumenty. 9. Složky výchovy. Složky vzdělávání a vyučování. 10. Formy, metody a (materiální) prostředky ve školní výchově a vzdělávání. 11. Kompetence žáka a učitele. 12. Soudobý školský zákon v ČR. SEMINÁŘ Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata diskutovat a procvičovat. V seminářích bude využit integrovaný přístup, tedy propojení znalostí psychologických, filozofických, sociologických, etických Výuka bude soustředěna na analýzu vlastních pedagogických a výchovných zkušeností. V průběhu seminářů bude vedena řízená diskuse o aktuálních otázkách pedagogiky, o výchovných situacích apod. 1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok. 2. Školská soustava České republiky. 3. Osobnost žáka/studenta. 4. Osobnost učitele, profesní dráhy učitelů. 5. Klima třídy, klima školy. 6. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority. 7. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku). 8. Metodologie pedagogiky. 9. Vybrané alternativní školy. 10. Problematika volného času současné mládeže.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Základní pedagogické pojmy.
    2. Vědní obor pedagogika, vznik pedagogiky - význam J. A. Komenského, J. F. Herbarta a dal. Osobností.
    3. Zasazení pedagogiky do konceptu Celoživotního učení.
    4. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání.
    5. Druhy učení. Funkce a úkoly pedagogiky.
    6. Základní pomocné a hraniční vědy pedagogiky - jejich přínos pro pedagogiku.
    7. Cíle a principy výchovy a vzdělávání.
    8. Obsah výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické dokumenty.
    9. Složky výchovy. Složky vzdělávání a vyučování.
    10. Formy, metody a (materiální) prostředky ve školní výchově a vzdělávání.
    11. Kompetence žáka a učitele.
    12. Soudobý školský zákon v ČR.

    SEMINÁŘ
    1. Systém pedagogických věd, zdroje pedagogických informací, vzdělávací programy, pedagogické knihovny a databáze, pedagogické asociace, soubor pedagogiko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok.
    2. Školská soustava České republiky.
    3. Osobnost žáka/studenta.
    4. Osobnost učitele, profesní dráhy učitelů.
    5. Klima třídy, klima školy.
    6. Rodina, výchova - výchovné styly, problematika autority.
    7. Složky výchovy (se zaměřením na rozumovou a mravní složku).
    8. Metodologie pedagogiky.
    9. Vybrané alternativní školy.
    10. Problematika volného času současné mládeže.
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 2. rozšíř. vyd. Opava: SU FVP v Opavě, ÚPPV, 2012. ISBN 978-80-7248-787-5. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • GRECMANOVÁ, H., aj. Obecná pedagogika II. Olomouc, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
    doporučená literatura
  • PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha: Karolinum, 1994. info
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., aj. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
Metody hodnocení
Seminární práce
Informace učitele
Zkouška: písemná zkouška ze základní literatury a přednášek, seminární test (úspěšnost 75 %) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, docházka do seminářů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.