FPF:UBKKA302 SZZk Bc. K/Knihovnické a infor - Informace o předmětu
UBKKA302 Knihovnické a informační služby
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 0 kr. Ukončení: -.
- Garance
- Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK) (2)
- Osnova
- Vymezení pojmu Informační gramotnost - Historický vývoj pojmu IG, Současné vymezení IG, IG v praxi vzdělávacích institucí v ČR, Struktura a obsah kurzů IG a specifika vzdělávacích aktivit v souvislosti s cílovou skupinou uživatelů (kurzy IG pro ZŠ, SŠ, VŠ, kurzu IG pro veřejnost).
Zdroje informací - Informační prameny, Primární, sekundární a terciární zdroje, Bibliografie, Informační instituce, Informační požadavek, Vyhledávání v elektronických informačních zdrojích (typologie zdrojů a současné nástroje pro jejich prohledávání: volné zdroje, licencované zdroje, databáze, katalogy, oborové brány, digitální knihovny).
Metody a nástroje pro vyhledávání informací - Informační požadavek, definování problému, klíčová slova, zužování a rozšiřování tématu, volba vhodného zdroje a nástroje pro vyhledávání, Booleovské a proximitní operátory, rešeršní strategie, vyhledávání informací na internetu - vyhledavače, metavyhledavače, předmětové katalogy.
Informační chování - vymezení informačního chování, modely informačního chování, klasifikace informačních potřeb, faktory ovlivňující uspokojování informačních potřeb, informační bariéry, informační propast, informační hygiena, technostres, informační ekologie, efektivní práce s informacemi, negativní dopady práce s informacemi a jejich řešení.
Výchova vzdělávání v knihovně - pedagogika, andragogika, gerontagogika; aplikace pedagogických principů a didaktických zásad v práci knihovníka; bibliopedagogika, bibliopsychologie a biblioterapie.
Formování uživatelské a čtenářské kompetence - čtenář a uživatel informací; kompetence a gramotnost; knihovnicko-informatická výchova; metody individuální
a skupinové práce se čtenáři.
Veřejné knihovnické a informační služby - legislativní vymezení, Standard pro dobrou knihovnu. Směrnice IFLA/UNESCO pro veřejné knihovny. Typologie a kategorizace uživatelů ve veřejné knihovně. Druhové a typové členění knihovnických a informačních služeb. Současné trendy rozvoje knihovnictví.
Public relations - výklad pojmu, nástroje PR. Význam vztahů s veřejností a se zřizovateli. Firemní design a kultura. Komunikační strategie.
Automatizované informační systémy - vymezení pojmů data, databáze, datové typy, konceptuální model IS, databázové modely, ER diagramy, architektura databázových systémů, Systém řízení báze dat, aplikační úloha.
Podnikové informační systémy - prvky IS, typy IS (transakční, manažerské, expertní, systémy pro podporu rozhodování, podnikové, dokumentografické a faktografické systémy) a jejich využití v organizacích, dělení IS dle jejich vztahu k systému
řízení.
Vnímání uměleckého literárního díla - pojem literatura; literární umělecké dílo a jeho struktura; proces recepce literárního díla; základní estetické kategorie.
Literární komunikace - literatura a komunikace; vztah autor - dílo - čtenář; čtení a četba; čtenářství jako projev osobnosti; psychologické a sociální účinky četby.
- Vymezení pojmu Informační gramotnost - Historický vývoj pojmu IG, Současné vymezení IG, IG v praxi vzdělávacích institucí v ČR, Struktura a obsah kurzů IG a specifika vzdělávacích aktivit v souvislosti s cílovou skupinou uživatelů (kurzy IG pro ZŠ, SŠ, VŠ, kurzu IG pro veřejnost).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2020/UBKKA302