UBKTN011 Audiovizuální archivy a jejich využití v televizní tvorbě

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2021
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Jaroslav Zajíček (přednášející)
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Po 15:35–17:10 D2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKTN011/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Zajíček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz představí přehlednou a srozumitelnou formou možnosti využití audiovizuálních archivů veřejných i soukromých (zejména sbírek televizních a nových médií, ale také kinematografických a fotografických) při vytváření nových televizních děl. Cílem kurzu je, aby studenti získali praktickou znalost konkrétních audiovizuálních sbírek dostupných v našem regionu i v zahraničí a osvojili si základní pravidla určující jejich tvůrčí využití v nových audiovizuálních dílech v souladu s autorským zákonem, technickými doporučeními a předpisy, stejně jako dramaturgickými a skladebnými postupy. Během kurzu si studenti osvojí rovněž základní terminologii, která přispěje k jejich snadnější komunikaci s autory archivních děl či jejich zákonnými zástupci, se správci multimediálních sbírek nebo s výrobci televizního zpravodajství, nových střihových pořadů i dokumentárních seriálů, využívajících ve zvýšené míře starší audiovizuální materiály nejen k připomínání různých aktuálních událostí či důležitých osobností nebo rozkrývání pozadí významných okamžiků z našich či světových dějin, ale i ke vzdělávání a primárnímu výzkumu dosud neznámých jevů, zachycených filmovými kamerami.
Osnova
  • Posluchači budou seznámeni s pravidly archivování, digitalizace, vyhledávání i možností užití historických sbírek audiovizuálních dokumentů (jak sestřihů, tak hrubých natočených materiálů) z hlediska kurátorského, technického i autorskoprávního. To jim umožní ve své vlastní tvorbě efektivně a rychleji vyhledávat i legálně užívat archivní materiály různých druhů (filmů, televizních děl, zvukových a hudebních nahrávek či fotografií) při výrobě nových audiovizuálních děl (včetně osvojení praktických dovedností při vyplňování hlášení o použití archivních záznamů, o použité hudbě apod.), jakož i audiovizuální materiály správně prezentovat a tvůrčím způsobem využívat jejich historické hodnoty v marketingu a komunikaci při realizaci vlastních projektů (tzv. valorizace archivních materiálů).
Literatura
    doporučená literatura
  • Journal of Film Preservation. Brusel: FIAF. info
  • Studijní materiály FIAF. Bologna: L'Immagine Ritrovata. info
  • Studijní materiály FIAT. Paris: Institut National de l'Audiovisuel. info
  • Zákon č. 121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) s komentářem. Směrnice Evropské komise o autorských právech a související mezinárodní konvence a úmluvy. info
  • BORDWELL, D., THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007. info
  • URGOŠÍKOVÁ, B. Ochrana a záchrana filmového dědictví. Restaurátorské práce Národního filmového archivu Praha. Zprávy památkové péče 65, 2005. info
  • READ, P., MEYER M.-P. Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005. info
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002. info
  • BENDAZZI, G. Cartoons - One Hundred Years of Cinema Animation. Londýn: Indiana University Press, 1996. info
Informace učitele
Důraz bude přitom kladen na praktickou výuku konkrétních postupů demonstrovaných v rámci vybraných exkurzí s možností následné praxe v tuzemských a zahraničních kulturních i vzdělávacích institucích, spravujících rozsáhlé multimediální sbírky. Tím získají studenti cenné konkrétní zkušenosti i kontakty na osoby působící v jednotlivých archivech.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022.