FPF:UBKCJLBP46 Tvůrčí psaní - Informace o předmětu
UBKCJLBP46 Tvůrčí psaní
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UBKCJLBP46/A: Út 16:25–18:00 H4, J. Chrobák
- Předpoklady
- Není potřeba žádných předpokladů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FPF, CJAL)
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Předat studentům základní tvůrčí povědomí o jednotlivých literárních druzích a jejich využití na divadle.
- Výstupy z učení
- Znalost literárních druhů. Tvůrčí schopnosti. Kreativní práce s literaturou při divadelní praxi.
- Osnova
- Předmět se bude formou diskusí nad konkrétními díly studentů pokoušet osvětlit základní mechanismy fungování elementárních literárních druhů s přihlédnutím k využití nabytých poznatků v práci s dramatickým textem. 1. Psaní jako tvůrčí proces. 2. Literatura jako instituce (úpravy, opravy, editor, druhé oči). 3. Lyrika – co je a co není poezie. 4. Lyrika – kritická diskuze nad prvními texty. 5. Lyrika – opravy – kritická diskuze nad variantami předešlých textů. 6. Epika – jaká je funkce vyprávění. 7. Epika – vstup do fikčního světa. Diskuze nad úvody k povídkám. 8. Epika – rytmus – struktura epického díla, postavení pásma vypravěče a pásma postav, způsoby užití dialogu. 9. Epika – dialog. Diskuze nad podobou dialogu a přímé řeči v prozaickém díle. 10. Drama – jaká je dramatická situace? 11. Drama – k charakteristice postav mimo řeč. 12. Drama – postava stvořená ze slov. 13. Diskuze nad dramatickými pokusy studentů.
- Literatura
- povinná literatura
- KOLEKTIV: Tvůrčí psaní – klíčová kompetence na vysoké škole. Brno: Doplněk, 2005.
- FIŠER, Z. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001.
- MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
- FIŠER, Z. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznání. Brno: MU, 2012.
- doporučená literatura
- BOURDIEU, P. Pravidla umění. Praha, 2010. info
- ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha, Karolinum, 2005. info
- neurčeno
- DOČEKALOVÁ, M. Tvůrčí psaní pro každého2: Naučte se vyprávět příběhy. Praha: Grada, 2009.
- Výukové metody
- Seminární kritická diskuse, tvůrčí psaní, prezentace.
- Metody hodnocení
- Hodnocení tvůrčí práce ve třech literárních druzích.
- Informace učitele
- Konzultace jsou možné i mimo konzultační hodiny na adrese jakub.chrobak@fpf.slu.cz.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2022/UBKCJLBP46