UCJNDNV1 Dramatizace jako nástroj výuky cizího jazyka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2022
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
doc. Dr. phil. Martin Maurach (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kreativní a personifikující dramatizace je jedním z prvků, které využívá současná výuka cizích jazyků. Posluchači se seznámí s možnostmi dramatizace a získají teoretické poznatky osvětlující její přínos pro rozvoj jazykové kompetence, tvořivosti a osobnosti žáků při hraní rolí, dramatizaci textu a hraní divadla a pantomimy. Teoretické poznatky budou aplikovat na praktických příkladech.
Osnova
  • 1. Seznamovací hry
    2. Warming up, Ledolamky
    3. Práce s hlasem
    4. Hraní rolí
    5. Skupinová dynamika
    6. Didaktické hry
    7. Sociální hry a jejich využití ve výuce cizího jazyka
    8. Pantomima
    9. Standbilder
    10. Novinové divadlo
    11. Drama-projekt I.
    12. Drama-projekt II.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Finch, R.: Drama und Ökologisierung. [online] www.dramapaedagogik.org
Marušák, M.: Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Brno: Computer Press 2006.
Müller, H.: Der eine und der andere. Szenische Dialoge. Stuttgart: Klett, 1994.
Müller, E.: Meschen um Müller. Stuttgart: Klett, 1971.
Owens, A. / Barber, K.: Dramaworks, Planning Creating Developing. Drama Pretext. Carel Press, 1997.
Sakayan, D.: Rede und Antwort. Ismaning: Max Hueber, 1989.
Tselikas, E. I.: Dramapädagogik im Sprachunterricht. Zürich: Orell Füssli Verlag, 2000.
http://www.goethe.de/ins/ca/lp/prj/grh/deindex.htm Online
Valenta, M.: Dramaterapie. Praha: Portál 2001.
Valenta, M.: Dramaterapie. Praha: Grada 2011.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023.