UBKTV036 Úvod do filmové kritiky a filmová analýza II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2023
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící)
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
každou lichou středu 8:55–10:30 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKTV036/A: každou lichou středu 13:55–15:30 PrPed, M. Novosad
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji.
Osnova
  • Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
    1. ideologická analýza
    2. historická analýza (film jako obraz doby)
    3. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe)
    4. analýza divácké recepce
    5. analýza televize
    6. analýza experimentální kinematografie
    Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány.
Literatura
    doporučená literatura
  • MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů,médií a multimédií). Praha, 2008. info
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
  • BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno, 2007. info
  • LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc, 2001. info
  • CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
  • WAJDA, A. Moje filmy. Olomouc, 1996. info
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha, 1993. info
  • Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
  • KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, 1963. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.