FPF:UBKKDBK046 Dramaterapie - Informace o předmětu
UBKKDBK046 Dramaterapie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 4p+4s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Hana Volkmerová, Ph.D. (přednášející)
MgA. Mgr. Gabriela Ženatá (přednášející)
MgA. Mgr. Gabriela Ženatá (cvičící) - Garance
- MgA. Hana Volkmerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- V rámci kurzu se studenti seznámí se základy oboru dramaterapie a jeho kontexty vzniku a rozvoje. Získají základní povědomí o pojmech a termínech souvisejících s oborem. Seznámí se také s širším ukotvením v oboru arteterapie a s jeho součástmi. Do výuky bude zařazena návštěva jedné až dvou výukových dramaterapeutických lekcí v některém z pedagogem vybraných zařízení. Půjde o lekce, které jsou zaměřeny arteterapeuticky nebo jsou dramaterapeutické se specifickými skupinami osob.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky oboru arteterapie a dramaterapie.
- 2. Arteterapie v užším slova smyslu. Kresba a její analýza.
- 3. Dramaterapie – historické kontexty vzniku oboru. Osobnosti oboru.
- 4. Terraterapie, muzikoterapie, taneční terapie…
- 5. Terapie loutkou – dramaterapeutické lekce s loutkami (struktura, rituály, lektoři, prostor...).
- 6. Klienti dramaterapie (pojmy: osoba se speciálními potřebami, osoba s mentálním postižením, osoba s fyzickýcm postižením, osoba s kombinovanými vadami, ADHD, PAS…).
- 7. Dramaterapie a teatroterapie – spojnice a rozdíly.
- 8. Festivaly arteterapie.
- 9. Návštěva lekce dramaterapie nebo terapie loutkou v praxi 1.
- 10. Reflexe zhlédnutého.
- 11. Návštěva lekce dramaterapie nebo terapie loutkou v praxi 2.
- 12. Reflexe zhlédnutého.
- 13. Společná diskuse k tématům předmětu. Formulace dramaterapeutických principů.
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Grada Publishing, 2011.
- JENNINGSOVÁ, S. Úvod do dramaterapie. Divadlo a léčba. Adrianina nit. Praha: Asociace dramaterapeutů České republiky v Nakladatelství Jalna, 2014.
- VOLKMEROVÁ, H. a kol. Loutka jako nástroj vzdělávání. Ostrava: THeatr ludem, 2014.
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016.
- VALENTA, M. – POLÍNEK, D. Dramaterapie a teatroterapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
- doporučená literatura
- UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: Státní pedagogické nakladatelství (Edice Odborná literatura pro učitele), 1980.
- MAJZLANOVÁ, K. Dramatoterapia v liečebnej pedagogike. Bratislava: IRIS, 2004. I
- POLSTER, E. – POLSTER, M. Integrovaná gestalt terapie. Boskovice: Františe Šalé – ALBERT ve spolupráci se Sdružením Podané ruce Brno, 2000.
- BERNIER M. – O´HARE J. Puppetry in Educatiuon and Therapy. Unlocking Doors to the Mind and Heart. USA, Indiana, Bloomington: Authorhouse 200
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007.
- Výukové metody
- Přednáška, seminář.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2024/UBKKDBK046