FPF:ARTAVTBP67 Dramaturgie kultur. projektů - Informace o předmětu
ARTAVTBP67 Dramaturgie kulturních projektů
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Předpoklady
- FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky a následného semináře je propojit vědomosti z rozmanitých oblastí umění (divadlo, film, výtvarné umění, literatura, hudba) a aplikovat je při analýze a přípravě jednotlivých kulturních akcí (abonentní koncerty vážné hudby, rockové a jazzové koncerty, filmová představení, divadelní produkce, literární večery, příprava vlastního divadelního festivalu Na cestě apod.). Předmět není jen určen pro studium jednoduchých informací a faktů, studenti by měli navazovat kulturní kontakty v rámci regionu i mimo něj, sledovat určenou dramaturgii kulturního projektu a podle možnosti se zúčastnit jeho realizace.
- Osnova
- 1. Úvod do dramaturgie kulturních projektů.
- 2. Členění a typy projektů.
- 3. Metody strategických analýz.
- 4. Projektové učení nebo projektové vyučování.
- 5. Projekty malého či středního rozsahu.
- 6. Velké integrující projekty.
- 7. Projekty založené na spolupráci.
- 8. Koordinační a podpůrné akce.
- 9. Co je dramaturgie zážitkových akcí.
- 10. Překlopení teoretické dramaturgie do reálného programu.
- 11. Instituce, organizace a spolky.
- 12. Realizace autorského projektu.
- 13. Reflexe autorského projektu ze strany pedagogů i studentů (zkušenosti a zjištění, pozitiva, úskalí, návrhy na zlepšení, přijetí ze strany diváků, resp. návštěvníků).
- Literatura
- povinná literatura
- DRUCKER, F. Řízení neziskových organizací: praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-85603-38-1. info
- DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004
- LEDVINOVÁ J. Profesionální fundraising. Praha: DAMU, 2014.
- NEKOLNÝ, B. Divadlo a kreativní sektor. Praha: DAMU, 2014.
- SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: ProCulture, 2008.
- doporučená literatura
- HINGSTON. P. Efektivní marketing. Praha: Euromedia Group, 2002. ISBN 80-242-08393-8. info
- JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.
- RÖMEROVÁ, E. Ekonomické nástroje a jejich užití na příkladu divadel. Praha: VŠE, 2012.
- Výukové metody
- přednášky, semináře, prezentace, diskuse, skupinové projekty, analýzy, domácí cvičení
- Metody hodnocení
- Účast na seminářích (75 %)
Zpracování a přednes dvou referátů
Zápočtový test
Ústní zkouška (obhajoba dramaturgie vlastního kulturního projektu)
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/ARTAVTBP67