FPF:UBKCJLBK58 Čeština jako cizí jazyk - Informace o předmětu
UBKCJLBK58 Čeština jako cizí jazyk
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 8s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Magdaléna Lapúniková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Magdaléna Lapúniková, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Znalosti absolvovaných předmětů jazykovědné bohemistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FPF, CJAL)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje studentům základní orientaci v oblasti češtiny jako cizího jazyka. Cílem kurzu je seznámit studenty s popisem jazykových úrovní češtiny, s významnými pracovišti zabývajícími se češtinou pro cizince i s nejpoužívanějšími učebnicemi. Studenti získají povědomí o sociokulturním aspektu výuky a rovněž o prezentování fonetiky, gramatiky a slovní zásoby v češtině pro cizince. Studenti se prakticky seznámí s výukou jednotlivých řečových dovedností a také s jazykovou diagnostikou a testováním. Studenti si připraví plán lekce češtiny pro cizince a vytvoří vlastní výukový materiál.
- Výstupy z učení
- Základní přehled v oboru čeština jako cizí jazyk, schopnost porovnat výuku češtiny jako cizího jazyka s výukou češtiny jako mateřského jazyka, orientace v základní literatuře k problematice a v nejpoužívanějších učebnicích. Schopnost vytvořit plán lekce a vlastní výukový materiál.
- Osnova
- 1. Čeština jako cizí jazyk – historie oboru, cíle, metody 2. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a referenční popisy češtiny jako cizího jazyka 3. Pracoviště a organizace zaměřené na češtinu pro cizince 4. Vliv mateřského jazyka v češtině pro cizince, otázka mediačního jazyka 5. Sociokulturní aspekt 6. Fonetika v češtině pro cizince 7. Gramatika v češtině pro cizince I (slovesa) 8. Gramatika v češtině pro cizince II (jména) 9. Slovní zásoba v češtině pro cizince 10. Řečové dovednosti 11. Jazyková diagnostika a testování 12. Učebnice a další výukové materiály, využití moderních technologií 13. Praktická příprava lekce a výukového materiálu
- Literatura
- CVEJNOVÁ, J. a kol. Diagnostika úrovně znalosti českého jazyka (diagnostická příručka). Praha 2007.
- ČADSKÁ, M. Úroveň A2 – čeština jako cizí jazyk. Praha 2005.
- HÁDKOVÁ, M. – LÍNEK, J. – VLASÁKOVÁ, K. Úroveň A1 – čeština jako cizí jazyk. Praha 2005.
- HEJHAL, J. Stručný úvod do didaktiky češtiny jako cizího jazyka. Brno 1980.
- HOLUB, J. Úroveň B2 – čeština jako cizí jazyk. Praha 2005.
- HRADILOVÁ, D. The Acquisition of Czech as a Foreign Language by Slavic and non-Slavic Speakers: Possibilities and Limits. In: Suárez Curadros, S. J. (ed.) New Trends in Slavic Studies. Moskva 2020.
- HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka: k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha 2009.
- HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha 2002.
- PEČENÝ, P. a kol. Připravujeme se k certifikované zkoušce z češtiny, úroveň B1 (CCE B1). Praha 2016.
- VODIČKOVÁ, K. Jazykové hodnocení: Testování a zkoušky. In: Doleží, L. (ed.) Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Příručka pro lektorky a lektory. Praha 2016.
- Výukové metody
- Výklad spojený s praktickým ověřováním postupů, teoreticko-praktická příprava, dialog, diskuse
- Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích, průběžná cvičení, recenze učebnice
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UBKCJLBK58