FPF:UBKKDBK018 Kultura scénování a scénická k - Informace o předmětu
UBKKDBK018 Kultura scénování a scénická kultura
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 4p+8s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- -
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Divadlo, herectví, performativita: všechny tyto a příbuzné fenomény a s nimi související pojmy a problémy, které se vyskytují v praxi i v teorii, při studiu i při výkonu příslušných profesí nejsou oddělitelné, tj. ani náležitě pochopitelné a zvládnutelné bez jejich základu a východiska: tento základ a východisko představuje scénování, které se uplatňuje – a lze potažmo i zkoumat – na jeho antropologické, sociologické, estetické i uměnovědné úrovni. Náplní a cílem předmětu je zkoumání lidského scénování v širším kontextu včetně okcidentálně-orientální komparace.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních period historie lidského scénování (specifikého i nespecifického);
- nahlédnout lidské scénování v širším kontextu (včetně okcidentálně-orientální komparace);
- napsat esej na scénologické téma - Osnova
- 1. Úvod do problematiky: kulturní dramaturgie aneb scénologie
- 2. Scénování není jen divadlo
- 3. Vývoj technických médií
- 4. Masová výroba zboží
- 5. Od zjevného ke skrytému aneb proč je naše doba dobou všeobecné scénovanosti
- 6. Proměna scénování a proměna vnímání
- 7. Scénologie prostoru
- 8. Scénologie chování
- 9. Scénologie postavy
- 10. Scénologie slova
- 11. Scénologie zážitku: od rituálu k eventu
- 12. Západní versus orientální pohled na některé složky scénologie
- 13. Shrnutí problematiky a jejích klíčových otázek formou reflexe studentů
- Povinná literatura: LIPUS, R. Scénologie Ostravy, Praha 2006. VOSTRÁ, D. Předpoklady japonské scéničnosti, Praha 2015. VOSTRÝ, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti (Úvod do scénologie), Praha 2012. VOJTĚCHOVSKÝ, M. – VOSTRÝ, J. Obraz a příběh (Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění), Praha 2008. Doporučená literatura: GAJDOŠ, J. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci, Praha 2010. VALENTA, J. Scénologie každodenního chování, Praha 2011. VOSTRÝ, J. / SÍLOVÁ Z. Je dnes ještě možné herecké umění? (Příspěvek ke scénologii herectví), Praha 2009.
- Výukové metody
- Přednáška, seminář.
- Metody hodnocení
- Aktivní přístup. Zapojení do projektů vznikajících v rámci semináře. Vypracování úkolů zadaných pedagogem v průběhu semestru. Písemné zpracování některého z klíčových témat semináře.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UBKKDBK018